Nästa artikel
Volvo XC40 Recharge: Lanseringsplanen står fast – börjar byggas i höst
Nyheter

Volvo XC40 Recharge: Lanseringsplanen står fast – börjar byggas i höst

Publicerad 18 augusti 2020
Trots krisen ska Volvos nya elsuv börja byggas enligt plan.

Volvos populära suv XC40 finns redan nu som laddhybrid i två olika varianter, men under hösten ska den också börja byggas i helt eldrivet utförande. Det är en jättesatsning från Volvos sida som annars inte legat i framkant när det gäller elbilar.

Vid lanseringen av XC40 P8 AWD Recharge, som modellen heter, gjorde Volvo klart att den helt eldrivna versionen skulle börja byggas under tredje kvartalet 2020 och att de första leveranserna skulle ske under hösten.

Coronaviruset har ställt till med stora problem i bilvärlden men enligt Volvo ligger tidplanen för XC40 Recharge fortfarande kvar.

”Vad gäller XC40 ligger den planerade produktionsstarten i slutet av september. Tidplanen har påverkats något av coronasituationen, men vi kommer sannolikt kunna kompensera för detta i produktionen”, skriver Karin Wik på Volvo Cars pressavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Läs också: Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Högt pris

Enligt Volvo ska de första bilarna levereras till köparna kring årsskiftet. Bilen kan konfigureras på Volvos sajt men än så länge finns bara en lanseringsversion med prislapp på 699 000 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor.

Volvos prestandasyskon Polestar började leverera de första exemplaren av elbilen Polestar 2 till köparna tidigare under sommaren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-08-18 11:03
Axa

Kommer det verkligen bli succé?
Om jag skulle välja en elbil i den prisklassen så finns det annat som är mer intressant, tex Tesla.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-18 11:11
Styggavargen

Grosser, nu är Kia inte Volvo...de väger mindre! Och SUV är kanske att ta i ...i alla fall om vi pratar om e-niro som är ca 1,55 hög. Volvon är 10 cm högre än Kian..
Så många bäckar små...blir mycket. Enligt mig är det lite småjobbigt när bilarna väger så pass mycket, testade Kia e-soul och Nissan Leaf... och Leaf var mer hanterbar, men lite dålig sikt bakåt. Kian var rätt tung, och liten inuti.. och man kände verkligen hur tung bilen faktiskt är (ca 1700 kg).

#a • Uppdaterat: 2020-08-18 12:19
saabnisse

Betalar någon 700kkr för en fjuttbil bara för att det står Volvo på den bör det nog övervägas en undersökning av tillståndet.
Men ok, det kan ju finnas någon fantast med för gott om mynt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.