Nästa artikel
Chassichefen om nya Polestar 2: ”Den ska kännas rolig – och solid”
Nyheter

Chassichefen om nya Polestar 2: ”Den ska kännas rolig – och solid”

Publicerad 4 juli 2020 (uppdaterad 7 juli 2020)
Tommy Wahlström har provkört nya elbilen Polestar 2 och fått en pratstund med chefen för chassiutveckling. Han berättar om hur utvecklingen gått till – och blir helt mållös inför en av frågorna han ställs inför.

Det är många som ser fram emot att titta närmare på Polestars första helt eldrivna modell. Polestar 2 börjar levereras efter sommaren och kostar en bra bit över 600 000 kronor att köpa.

Du kan snart läsa en första provkörning här på Vi Bilägares sajt, men i väntan på den har vi fått en pratstund med Joakim Rydholm som är ansvarig för chassiutveckling på Polestar.

Han berättar att Polestar 2 framför allt ska kännas som en riktigt rolig bil att köra. Du kan höra hela intervjun i poddspelaren här i artikeln.

– Det ska vara en bil som är riktigt körglad, som är kul att köra. Och den ska kännas solid – alla komponenter i chassit ska lira ihop så man har balansen i bilen.

Första provkörningen av Polestar 2 kan du läsa här!

Måste man välja mellan skarpa köregenskaper och komfort?

– Nej, det måste man inte. Du kommer märka när du kör den på motorväg hur snabbt den flyter fram. När du tar in den på en kurvig väg kommer du bara skratta för bilen gör precis som du vill och den följer minsta indikation på styrningen. Konsekvent och förutsägbar.

Polestar 2 bygger på CMA-plattformen som Volvo XC40. Hur lika är de här modellerna?

– De är absolut släkt i och med att de har samma plattform. Men när man lägger på batterier i en bil, som här är placerade under golvet, får vi en helt annan styvhet i plattformen som gör den agil. Vikten går också upp, så vi har gjort om bussningarna och styvat upp en del bärarmar. Vi har andra fjädrar, andra dämpare, andra däck, och så kallade staggered rims.

Vad innebär det?

– Vi har olika bredd på fram- och bakfälgen för att få den goa balansen i bilen. Så när du vrider på ratten följer bilen. Det finns ingen svikt eller liknande utan en direkt känsla. Det är viktigt att ha bra kommunikation i bilen så föraren vet vad som händer.

Vad är du mest nöjd med?

– Bilen som helhet. Det är en svår fråga, det finns jättemånga detaljer som är roliga och fiffiga. När man kört bilen går den inte obemärkt förbi utan man tänker ”wow, vilken rolig bil!”. Designen är vacker och sticker ut. När vi varit ute och kört tester vrider sig folk om, tittar, kommer fram och pratar och frågar var man kan köpa bilen. Det är helheten och paketet som känns riktigt rätt.

Jag tycker den ser ut som en efterföljare till Saab 99 Combi Coupé. Tänk en 99:a som utvecklats 30 år till. Ser du inte det?!

– Haha, okej? Tja… Jag vet inte vad jag ska säga. Saab 99:a, jo… Jag har jobbat på Saab men ser inga större likheter med den här..., skrattar Joakim Rydholm.

Första provkörningen av Polestar 2 kan du läsa här!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.