Volvo har sökt patent för flera olika finesser som ska öka trafiksäkerheten. Först ut är ett system som kan upptäcka cyklister i exempelvis korsningar och på förhand gissa sig till hur de ska bete sig.
Bilen kan därmed avgöra om cyklisten ska svänga eller fortsätta rakt fram, och om cyklistens färdväg riskerar att korsa bilens färdväg kan bilen bromsas automatiskt.
Systemet ska kunna ta in många olika datapunkter för att avgöra hur cyklisten ska bete sig, bland annat kroppshållningen och om cyklisten håller ut handen för att visa färdriktningen. ”Det kan ge värdefulla insikter i vilken riktning cyklisten vill ta”, skriver Volvo i patentansökan.
Med ett annat system vill Volvo avslöja rattsurfare. Redan i dag har Volvo EX30 en sensor som håller koll på förarens ögon, men det nya systemet ska inte avslöja om föraren själv använder mobilen – utan om förare av andra bilar gör det.
Tanken är att filma bilen bakom för att kunna avgöra om föraren använder mobilen under körning. Datan som samlas in analyseras i realtid. Om Volvos algoritm sedan avgör att föraren rattsurfar skickas en varning ut till omkringliggande bilar som då uppmanas att öka avståndet och iaktta försiktighet.
”En distraherad förare påverkar inte bara föraren själv utan också andra trafikanter”, skriver Volvo.
”En distraherad förare påverkar inte bara föraren själv utan också andra trafikanter”
Enligt en av uppfinnarna, Oswaldo Perez Barrera som är utvecklingsingenjör på Volvo Cars, är det ingen film som lagras i bilen utan systemet ska rent rättsligt fungera som dagens backkameror.
– Jag skulle inte säga att vi filmar, det är ingen inspelning som vi lagrar. Vi gör det i realtid, säger han till Vi Bilägare.
Men är det en kamera eller någon annan form av sensor?
– Det är en kamera.
Hur planerar ni att kunna lansera det här systemet utan att bryta mot dataskyddslagen GDPR? Föraren i bilen bakom kanske inte vill bli iakttagen av bilen framför?
– Det är något som görs redan i dag med bilens backkamera när du lägger i backen. Det är också ett säkerhetssystem. Vi kan heller inte avgöra förarens identitet.
Ett tredje system går ut på att använda mängder av olika sensorer i bilens stolar för att avgöra om föraren eller någon passagerare exempelvis får en hjärtattack eller feber, eller om en diabetiker får blodsockerfall. Då varnas föraren, bilen bromsar in och stannar och i vissa fall larmas även SOS.
Den här typen av system finns sedan flera år tillbaka i vissa bilmodeller, men tanken här är alltså att hämta in data från betydligt fler sensorer monterade i stolarna.
Som vanligt när ett företag ansöker om patentskydd är det inte säkert att systemen någonsin blir verklighet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-05-29 15:04 Hackenbush skrev: Christer…
- 2024-05-29 10:35 Christer skrev: +100 Håller…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.