Hur ratten ska utformas i självkörande bilar blir intressant att se. Flera biltillverkare har öppnat för att helt enkelt fälla in ratten och dölja den för att tydligt visa när bilen är i autonomt läge.
Volvo har en annan idé om hur framtidens bilrattar kan se ut. Det framgår av en patentansökan som sajten The Drive tagit del av.
Med Volvos idé kan ratten ”skjutas över” mekaniskt mellan vänster och höger sida, och därmed blir det betydligt enklare att skifta mellan vänster- och högertrafik. Även instrumenten och växelväljaren ska kunna skjutas mellan sidorna och ratten kan fällas in helt när bilen har kontrollen.
Pedalerna ska dock inte följa med när ratten flyttas. Istället kan föraren bromsa och gasa med sensorer inbyggda i golvet. Det är bara sensorerna på den sida där föraren sitter som är aktiverade. När det gäller krockkuddar planerar Volvo att montera tre airbags i taket.
Största fördelen med systemet kan vara att Volvo kapar utvecklings- och tillverkningskostnader för att anpassa bilarna för höger- respektive vänstertrafik. Men även i självkörande bilar kan systemet spela en roll eftersom ”föraren” kanske inte alltid sitter i förarstolen.
Som alltid med patent är det inte klart att systemet någonsin blir verklighet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter mer som en kul än en praktisk idé. Bättre med en bil som är utformad för antingen höger- eller vänstertrafik med riktiga pedaler. Inte så ofta man har behov av att byta från vänster- till högerstyrning..
Låter komplicerat.
Mercedes Unimog ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.