Nästa artikel
Volvo V70 dyrast i service
Nyheter

Volvo V70 dyrast i service

Publicerad 14 september 2016
Av Sveriges mest nyregistrerade bilar är Volvo V70 dyrast att serva. Toyota Auris är en av de billigaste.
En ny Volvo V70 blir nästan dubbelt så kostsam som en Toyota Auris när det gäller service de första sex åren.
Servicekostnader skiljer sig rejält åt när det gäller Sveriges mest nyregistrerade bilmodeller. En ny prisjämförelse visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tio mest sålda bilmodellerna under 2015. Av dessa är Volvo V70 dyrast i service, sammanlagt uppskattas en kostnad på 29 773 kronor de kommande sex åren. Billigast att serva är Kia Cee’d på 13 977 kronor, följt av Skoda Octavia på 14 591 kronor och Toyota Auris som kostar uppskattningsvis 15 352 kronor att serva de första sex åren.

– Priserna skiljer sig mellan bilmodell och bilkategori av många anledningar. Det kan till exempel handla om pris och mängd olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid det tar att utföra ett visst arbete eller hur ofta vissa servicearbeten ska utföras. Det är skillnader som man nog inte alltid tar in i beräkningen vid bilköpet, säger Malin Landberg, vd på bilverkstädernas branschorganisation Lasingoo.

20161409091526.jpg?itok=KehehoFO

Statistiken har sammanställts av Lasingoo och underlaget har de tagit fram tillsammans med Bil Sweden och Autovista. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad. Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för anslutna verkstäder inom en 10 mils radie från Stockholm.
 
Diskutera: Vad betalar du i servicekostnader?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-14 09:31
Mattse

Volvo vill väl vara premium? Då går det självklart inte att hålla Toyota/Kia-priser på service utan då får det kosta lite extra så att det även kännas premium när servicen ska betalas.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-14 10:14
Hackenbush

Vad är det som kostar 11.000:- i service år 6 på Volvo? Nya guldinlägg på instrumentpanelen?
Volvo har varit premium länge, åtminstonde om man ser till servicekostnader.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-14 10:13
HT19

Värt rätt mycket att slippa åka toyota.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-14 11:25
pinjong

Hur kan det skilja så mycket mellan Skoda och VW? Är det inte ungefär samma tekniska innehåll...

#5 • Uppdaterat: 2016-09-14 11:30
lillstefan nr.2

Själv hade jag min Porsche Cayman inne på fyraårsservice nyligen, 17 500 kr! På fredag åker den ut ur mitt bilstall, Mazda Miata in istället :)

#6 • Uppdaterat: 2016-09-14 11:38
LennartJ

Både VW Passat och Golf har 3.000 mil eller 2 år som serviceintervall. Eftersom körsträckan baseras på 1.500 mil/år, förstår jag inte vad servicekostnaden år 3 och 5 kommer ifrån. Jag vet inte hur det är för de andra bilmodellerna.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-14 13:06
McTar

Servicekostnaderna måste skilja rätt mycket mellan motorval. Jag har för mig att gasbilarna från vw skall servas varje år eller 2000mil medan det finns de som har 3000mil och varannat år.
Hur ofta skall en e-Golf ha byte av olja och filter etc?

#8 • Uppdaterat: 2016-09-14 13:32
Simon no1

Otroligt kul att det samtidigt finns vissa skribenter här på forumen som försökt hävda motsatsen att Toyotas service skulle vara dyr, bra att det undersökts och att vi förhoppningsvis slipper fler dumma påståenden :)

#9 • Uppdaterat: 2016-09-14 16:24
Swemba

Märkligt att Audi A6 är billigare än Passat.

#a • Uppdaterat: 2016-09-14 17:03
V8-Power

Simon du ska ta dessa priser med stor nypa salt.
1. De har glömt servicen efter 1 år.
2. Priserna stämmer vare sig på min Auris eller på Volvon. Jag beställde service i förrgår.
E.Audi har 3600 för de första 3 åren och volvo 7200.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.