Biltillverkare som inte klarar EU:s skärpta krav på koldioxidutsläpp kan använda sig av ett särskilt knep för att slippa betala miljardbelopp i utsläppsböter.
Knepet, som är helt lagligt, går ut på att betala andra biltillverkare som har lägre snittutsläpp av koldioxid för att bilda en så kallad utsläppspool.
Stellantis, Toyota, Ford, Mazda och Subaru ska bilda en utsläppspool tillsammans med Tesla, enligt EU-dokument som Reuters tagit del av. Samtidigt ska Mercedes bilda en utsläppspool med Polestar, Volvo Cars och Smart.
Enorma intäkter
För både Tesla, Volvo och Polestar kan den här typen av affärer ge stora intäkter. För ett år sedan kom nyheten att Tesla tjänat 90 miljarder kronor på upplägget, och Volvo Cars uppger i sin årsredovisning att bolaget dragit in över 1,4 miljarder kronor på utsläppskrediter de senaste åren.
– Våra globala avgasutsläpp per bil har minskat med över 40 procent sedan 2018, säger en talesperson för Volvo till nyhetsbyrån.
Tesla och Polestar säljer enbart elbilar och har därför ett genomsnittligt utsläpp på noll gram koldioxid per kilometer för sina bilar.
Vill slippa undan
För Volvo består dock en ganska stor del av försäljningen fortfarande av laddhybrider, och när reglerna för dessa bilar nu skärps vill det till att Volvo kompenserar genom att sälja fler elbilar för att kunna fortsätta tjäna pengar på utsläppsrätter.
Volkswagen och Ford riskerar att få betala högst utsläppsböter, enligt en rapport som kom i augusti – om de inte bildar en utsläppspool. Biltillverkarna har flera gånger vädjat om att skjuta upp kraven.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- Igår 19:24 Obegripligt att Volvo kunnat…
- Igår 19:22 Mr: Låter iof som en bra idé.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.