När EU skärper reglerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar kommer alla tillverkare som inte uppfyller kraven tvingas betala höga bötesbelopp.
Enligt en genomgång som gjordes i augusti ligger Volkswagen och Ford sämst till när det gäller att klara målen. Volvo ser däremot ut att klara sig.
Nu vill biltillverkarnas egen branschorganisation, Acea, att EU:s krav på högst 95 gram koldioxid per kilometer i snitt redan nästa år skjuts upp till 2027.
I ett lobbybrev som Acea skrivit borde EU använda en typ av nödförordning för att skjuta upp målet. Den typen av förordning ska bara användas där omedelbara åtgärder krävs för att hantera en kris eller nödsituation inom exempelvis säkerhet, ekonomi eller samhälle.
150 miljarder
Om EU håller fast vid utsläppskraven kommer biltillverkarna antingen behöva stoppa produktionen av två miljoner bilar, vilket påverkar ekonomin och arbetstillfällena, eller tvingas betala böter på 150 miljarder kronor.
Enligt Acea är europeiska biltillverkare under hård press eftersom efterfrågan på elbilar minskat och konkurrensen från kinesiska biltillverkare är ”orättvis”.
Bland Aceas medlemmar finns BMW, Hyundai, Mercedes, Renault, Toyota och Volkswagen. Däremot har Volvo Cars valt att lämna samarbetet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (60)
- 2024-09-22 08:04 50-talisten skrev:…
- 2024-09-21 16:18 motorcykelentusiasten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.