Nästa artikel
Här är biltillverkarna som riskerar utsläppsböter
Nyheter

Här är biltillverkarna som riskerar utsläppsböter

Publicerad 2024-08-22 09:40 (uppdaterad 2024-08-22 12:58)
Skärpta EU-krav gör att flera stora bilmärken riskerar att få betala miljardbelopp i utsläppsböter. Men Volvo ser ut att klara sig.

Nästa år skärps utsläppsreglerna som biltillverkarna behöver klara. I genomsnitt får nya bilar som säljs inom EU släppa ut högst 93,6 gram koldioxid per kilometer jämfört med dagens siffra på 116 g/km.

Varje biltillverkare har dock en egen siffra att nå upp till som är framräknad utifrån bilarnas tjänstevikt. Bilmärken som säljer många större och tyngre bilar får andra utsläppsgränser än märken med lättare och mindre bilar.

Nu måste biltillverkarna öka försäljningen av elbilar och laddhybrider för att inte tvingas betala utsläppsböter. Det kostar motsvarande 1 080 kronor per bil och gram koldioxid över gränsen, vilket snabbt blir dyrt.

Men det är lättare sagt än gjort. Efterfrågan på laddbara bilar har minskat och i stället ökar intresset för bensin- och hybridbilar.

Trots många hybridbilar i utbudet ser inte Toyota ut att klara sig undan utsläppsböter. Foto: Fredrik Diits Vikström

Volkswagen och Ford ligger sämst till att klara utsläppsmålen nästa år och riskerar därför att behöva betala böter, enligt siffror från analysföretaget Dataforce som Automotive News tagit del av. Volkswagen dras ned av höga utsläpp hos syskonmärkena inom koncernen medan Ford inte börjat leverera elbilar i någon högre grad.

Tesla ligger bäst till eftersom märket bara säljer elbilar. Därefter följer Geely, där Volvo ingår, som är klart bäst av de granskade biltillverkarna.

Toyota ligger också över gränsen som det ser ut nu, eftersom märket inte säljer särskilt många elbilar.

Biltillverkarna kan bilda så kallade ”utsläppspooler” för att dela på utsläppen och på så sätt klara av kraven utan att behöva betala böter. Det har tidigare varit en viktig intäktskälla för Tesla.

Cheferna för både BMW och Renault vill att EU skjuter på de skärpta utsläppskraven eftersom elbilsförsäljningen haltar.

Att satsa på laddhybrider i stället för helt eldrivna bilar skulle kunna vara en lösning för bilmärken som behöver öka andelen laddbara bilar. Men nya regler som träder i kraft nästa år kan innebära betydligt högre förbrukningssiffror för laddhybrider vilket påverkar både skatt och subventioner i många länder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 2024-08-23 15:01 Ingår även satsningar på…
  • 2024-08-23 14:46 50-talisten skrev: Knappast…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.