Nästa artikel
Volvo stoppar fabriken i Torslanda
Nyheter

Volvo stoppar fabriken i Torslanda

Publicerad 15 oktober 2012 (uppdaterad 16 oktober 2012)
Bilkrisen i Europa tvingar Volvo att stoppa produktionsbandet i Torslanda. Under en vecka kommer de anställda att vara lediga.

Bilförsäljningen i det allt mer ekonomiskt pressade Europa fortsätter att sjunka. Under årets första åtta månader har antalet nyregistreringar minskat med över sju procent och tills vidare finns inga tecken på ljusning.

Volvo Personvagnar beslutade redan i augusti att sänka produktionstakten i Torslandafabriken från 57 till 50 bilar i timmen. Beslutet innebar att mellan 200 och 300 bilbyggare, anställda vid bemanningsföretag, inte fick förnyade kontrakt.

Nu tvingas Volvo ta till nya åtgärder för att anpassa sig till marknadsläget. Från 29 oktober till och med 2 november stoppas biltillverkningen i Torslanda.

Jan Gurander, tillförordad vd, kommenterar:

– Europa är Volvo Personvagnars största marknad och den fortsatta lågkonjunkturen påverkar naturligtvis efterfrågan på våra bilar. Därför är det är viktigt för oss att fortsätta utnyttja den inbyggda flexibilitet vi har i produktionen.

I samband med uppehållet kommer de anställda att vara lediga med full lön. Några personalnedskärningar är dock inte aktuella i dagsläget, uppger Volvo.

Diskutera: Hur ser du på Volvos framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-15 10:19
saabnisse

Är det möjligen någon som kan se parallellen till Saab där samma åtgärd vidtogs?
Nu tror jag inte att konsekvenserna blir desamma, men nog ger det lite rysningar.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-15 10:54
gsson

Håller med Saabnisse. Det ser oroväckande ut... :/

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Eftersom det finns en överproduktion av bilar så måste några aktörer bort från marknaden för att de andra ska överleva.
Så fungerar det inom alla affärsområden och bilbranschen är inget undantag..

Och ännu svårare kommer det att bli för de redan etablerade märkena när kineserna börjar komma på bred front.
Volvo i sin tur måste lyckas med sin nischsatsning mot premiumligan om de ska överleva.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-15 11:15
Mistro

Hur räknar man ut det totala antalet bilar som tillverkas per månad eller år?
Kör man 24/7 eller hur jobbar man?
50 färdigbyggda bilar per timme innebär 36000 bilar/månad,...så många bilar säljer ju inte Volvo!?

#5 • Uppdaterat: 2012-10-15 11:33
saabnisse

Prestigelös, Volvo ägs av kineser och naturligtvis kommer de inte att tillåta att deras eget märke konkurreras bort av andra kinesiska märken.
Det var ju meningen att Volvo skulle bli ett prestigemärke i Kina.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Nä man får ju hoppas att så är fallet.
Volvo är ju som bekant i akut behov av pengar för att kunna sjösätta de nya modellerna och man hoppas att de kinesiska ägarna ska skjuta till, annars är de tvungna att vända sig till ECB, hur det har gått vet jag dock inte.

Hoppas att Stefan Jacoby får utrymme att genomdriva sina ideér, jag tror att han är på rätt spår när det gäller Volvos premiumsatsning, kvalitét in i minsta detalj.
Och eftersom Volvo satsat på prestige, och har kommit en bit på vägen, tror jag inte de skulle klara sig vid en kursomläggning mot det lite enklare igen.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-15 12:48
Hanzzon

Prestigelös, Frågan är hur mkt kunder Volvo förlorar på att försöka vara premium? Många fd. Volvokunder har inte längre råd att köpa en volvo och går därför över till andra mer prisvärda märken, samtidigt så blir många besvikna över att de robusta och servicevänliga bilar man tidigare stod för med med hög kvalitét inte alls längre verkar vara det minsta viktigt vid utvecklingen vilket jag tror att man tyvärr förlorar på i längden.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-15 12:56
gsson

Hanzzon:

Det du skrev sammanfattar precis hur jag känner det. Köpte mig en v70 (ny) och hoppades på bra kvalitet. Man kan väl säga som så att jag kommer aldrig köpa en volvo igen... :(

#9 • Uppdaterat: 2012-10-15 13:06
KaptenOberkommando

Roligt att jag har något gemensamt med Hanzzon, nämligen att jag många gånger tidigare har skrivit om just att Volvo tappar kunder på att försöka vara premium. Det håller inte att prishöja sig in i premiumsegmentet - marknaden går inte på det, så att säga. Volvo har profilerat sig på säkra bilar för "folkhemmet" (usch, jag hatar det uttrycket) med allt vad barnvagnar och annat heter. Det går liksom inte att vara både och.
Om det är någon tröst så gäller korttidsveckor hos de flesta tillverkarna och jag tror att ingen tillverkare går riktigt säker framöver. Men helt klart är ju att Volvo med så små volymer snabbt kan komma att ligga riktigt illa till.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Tanken är väl att Volvo ska ta kunder från främst tyskarna, och tjäna mer på varje såld bil eftersom man kan ta mer betalt för "premium".

Att de tappar kunder speciellt i Sverige tror jag att de inser, men räknar med att kunna slå sig in på andra marknader.

Så om de satsar på prestigeklassen måste de ta steget fullt ut och höja kvalitetskänslan och driftkvaliteten med prishöjningar som följd.
Håller de på och velar mellan klasserna kommer de att gå under tror jag.

Sen om det är rätt väg att gå får tiden utvisa...

Sista robusta, servicevänliga Volvon med bra kvalitet var väl ändå 940-modellen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.