Omställningen till elbilar kan göra att Volvo tar en betydligt starkare position bland konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes. Det hoppas i alla fall Volvochefen Håkan Samuelsson.
– Vi ser elbilar som vägen framåt och nu skapas det ett nytt premiumsegment som är elektriskt. Där räknar vi med att växa snabbt och ta en ledande ställning, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.
Han vill inte uppge något exakt mål för hur stor marknadsandel Volvo ska ha när det gäller elbilar, annat än att elbilar om fem år ska utgöra hälften av försäljningen. Men han påpekar ändå att Volvo ska ha ”en betydligt större marknadsandel i det elektriska premiumsegmentet än vi har i dagens premiumsegment”.
– Vi kan förbättra vår position radikalt, säger Håkan Samuelsson, och lägger till att han tror omställningen kommer gå fortare än många trodde för bara ett år sedan.
Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har nog inte resurserna för utveckling som krävs att komma in i premiumsegmentet och dessutom bli störst. Har bättre möjlighet i segmentet som till exempel Jaguar ligger i där det inte krävs så stort antal bilar för att få högst procentandel
sent ska syndaren vakna
Jag tror inte på Samuelssons positiva uttalanden, men vad ska han säga?
Volvo lär nog få dra på ordentligt bara för att komma ikapp, om de nu kan det.
Det kommer nog att dröja många år innan kineserna ligger i topp.
Nog för att de har resurser till det, men hur kommer man att prioritera och hur kan Volvo påverka?
Är ju inte bilarna som är problemet utan bristen på vettiga laddnätverk
Entusiasterna har redan köpt sin elbil, nu handlar det om ett helt annat kundsegment.
Bara en (Musk) nådde fram till den ursprungliga kundgruppen, nu blir allt mycket svårare för övriga tillverkare.
Är det ett icke-SUV segement med mellanklass bilar han tänker sig då eller? För om man skall nå breda massan måste det nog till något mer "icke-SUV" aktigt, som väger mindre och ger mer räckvidd med rimlig prislapp (300-400 tkr). Modellen måste också vara mer åt det praktiska hållet, och den sista Volvon som var praktisk var V70.
Hur ofta har du problem med laddningen Jarl?
Jarl har väl ingen elbil? Än mindre erfarenhet av att ladda elbil om jag får gissa? Men på sikt kan det bli problem om Samuelsson får rätt och fler köper elbilar och ladd-nätverken inte håller samma utbyggnadsakt för att möta behovet.
Förstår inte snacket om att Volvo skulle ligga efter konkurrenterna? Audi, Mercedes, BMW, Jaguar, ingen av dessa ligger väl direkt före Volvo inom elbilar?
Klabbe, Audi, MB och Jaguar har ju redan elbilar sedan ett tag, BWM har ju haft i3 i många år, medan Volvo ju precis kommit igång med XC40 P8 så visst ligger väl Volvo efter eller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.