Om bara fem år ska hälften av Volvos försäljning bestå av elbilar. Startskottet har redan gått, i form av en eldriven version av kompaktsuven XC40, och efter den ska Volvo visa upp en ny elbil varje år.
Men XC40 finns även med vanlig förbränningsmotor och det innebär att ingenjörerna och designteamet inte fått samma frihet som om bilen var utvecklad redan från grunden som en elbil.
En av följderna blir att bilens aerodynamik inte är helt anpassad för eldrift, där lågt luftmotstånd är extremt viktigt för att hålla nere förbrukningen och förlänga räckvidden. Volvo XC40 P8 Recharge har visserligen en ”igentäppt” grill och aerodynamiska fälgar, men luftmotståndet i högre fart hade varit betydligt lägre om bilen redan från början designats för eldrift.
Nu berättar Björn Annwall, som är chef för Volvo Cars verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika, att designen på kommande elbilar kommer anpassas bättre.
– Vi behöver justera designen på våra framtida bilar för att hitta rätt balans mellan att locka kunder, förbättra funktionaliteten och förlänga räckvidden. Bilarna kommer se annorlunda ut i framtiden på grund av det, säger han till Autocar.
Ett exempel som kan nämnas är elbilen Polestar 2 som kommer följas upp av modeller med ett mer eget designspråk och ännu lägre luftmotstånd.
– Aerodynamiken kommer bli viktigare, särskilt om man kör i högre hastighet på motorväg. Det är inte lika viktigt i stadsbilar som körs kortare sträckor, där spelar aerodynamiken inte lika stor roll, säger Björn Annwall.
Läs också: Volvos nya elbil hyllas utomlands: ”En svensk sleeper”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bye bye suv
Va, nääää... det kan väl inte vara sant? Kom man på detta nu? ...oj. Hahaha, ibland tror jag IQ nivån sjunkit lika mycket som i filmen Idiocracy.
Nä, lägg ner SUV karosserna och kom in i matchen... lägre karosser, längre räckvidd och mindre batterier = bättre bilar
Volvo kanske kan bygga detta istället?
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/aptera-3-med-160-mil-mellan-laddningarna/
Nu är det ju som att svära i kyrkan, men om det är något jag verkligen tycker så är det att Volvo behöver ändra design och det är något som borde skett för 40 år sedan.
Amazon var nog den sista lyckade stilen, jo det har funnits några designstudier som varit lyckade, men de flesta har varit veritabla stolpskott.
De har ju sålt bra här i Sverige och blivit en ikon för den svenska mjäkklassen, men det ursäktar inte utseendet.
Jag ser fram mot en helt ny design!
V60 är snygg tycker jag (den nyaste V60).
Aktuell version av S60 tycker jag är den snyggaste Volvon idag.
Sedär Pi, en gång till vi är eniga....
Håller med om ovan nuvarande V60/S60 är det snyggaste Volvo har i aktuellt utbud. Tycker resten inte är snyggt med konstiga proportioner och plåtveck.
Ja, nuvarande S60 är grymt snygg, särskilt i Fusion Red.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.