Den ska vara klar om drygt tre år och är tänkt som en utmanare i klassen där Audi A6, BMW5-serien och Mercedes E-klass för närvarande regerar tämligen ostörda.
Volvos nya prestigebil S90 är framtagen för att bredda den svensk-kinesiska tillverkarens modellprogram uppåt och karosslinjerna är delvis hämtade från de uppmärksammade designstudierna Universe och Concept You.
Sedanmodellen S90 är först ut, men den kommer tämligen omgående att följas av en kombiversion som får beteckningen V90. Skåpvagnen blir, precis som V60, en sportkombi med mer betoning på livsstil än praktisk användbarhet.
Tekniskt bygger den nya 485 cm långa lyx-Volvon på samma arkitektur som nästa generation av den stora suv-modellen XC90, som är planerad att lanseras någon gång under 2014.
En rad nya, tekniskt mycket intressanta drivlinor finns till den kommande S/V90-modellen. Alla med fokus på bränsleekonomi och miljöegenskaper.
Effekten i den nya serien förbränningsmotorer varierar från 100 till 300 hk. Men samtliga kan kombineras med någon form av eldrift, som ökar prestandan och samtidigt är gynnsam för förbrukningen. Även fyrhjulsdrivna plug in-hydbrider planeras och de är tänkta att kunna rulla minst fem mil på ren eldrift.
Diskutera: Vad tycker du om illustrationen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm, ViBilägare ger ofta uttryck för att de inte gillar de tongångar som finns här på sajten emellanåt. Samtidigt underblåser man infekterade diskussioner med formuleringar som "Tyskarna lär snart få konkurrens i form av en ny lyxbil från Volvo". Och i brödtexten fortsätter man att polarisera. Så, ena stunden är man förbannat trött på allt tjafs och oss som skriver här för att i den andra stunden vara mån om att få hit folk. Men att så tydligt ställa polerna mot varandra ("tyskmaffian" mot Volovfanatikern leifer och en radda med Toyotafanatiker som lär följa i kölvattnet) är att be om tjafs. Kanske blir det inte så farligt just i det här fallet, men mitt resonemang ovan passar lätt in under andra artiklar.
Under bilden står det: "Nya Volvo S90 är tänkt att på allvar utmana såväl Audi A6, BMW 5-serien som Mercedes E-klass." Det är en sak vad som är tänkt och en annan sak vad som blir utfallet. Redan idag kostar en sketen V70 nästan lika mycket som en E-Klass, så hur dom har tänkt sig detta i praktiken skall bli intressant att se.
Shogun: Och likt förbannat säljer Volvo förskräckligt dåligt med bilar. Hur du och leifer än lyfter fram Volvo så sviker kunderna. Jag minns att Volvos ledning redan för typ tio till femton år sedan planderade att sälja bortåt 1 000 000 personbilar vid dags datum, men hur blev det med det?
Nä, nu skall jag laga mat och jag har tänkt börja med att koka något som passar till kyckling.
PS Titta på bilden. Hela kittet är en mix mellan just Mercedes, BMW och Audi. Kopiering när den är som bäst. Men så är det ju kinesiskt numera. DS
Förstår inte riktigt poängen med bilen, V70 konkurrerar väl redan med nämnda modeller? T ex c-klass och A4 är väl en storleksklass mindre.
Kapten:
Gällande bilden och kopiering av tyskarna är det ju som skrivet en illustration av vi bilägare, och inte den riktiga designen. Skulle S90 ens likna denna illustration det minsta hade de inte sålt en bil, fruktansvärt ful ju.
Snygg, återhållsam i stilen men ändå något extra; som man önskar en Volvo ska se ut.. Hur träffsäker brukar Herbert Müdsam vara i sina förutsägelser? Egen plattform igen efter Fordutflykterna och åter några motorer (förhoppningsvis) från Skövde. Börjar inte Volvo börja bli svensk igen? Den är väl ungefär lika kinesisk som Jaguar och Land Rover är indiska? Men inte är den svenska folkets Volvo - Vi behöver mer jordnära bilar. Hoppas de kan finna marknad i stora världen. Det är långt till 2016 -jag tror Volvo borde ha faceliftat de gamla modellerna för att hålla uppe försäljningen, men de har väl haft det för turbulent.
Nuförtiden kan väl nästan vilken tillverkare som helst bygga en "premiumbil" bara de satsar tillräckligt med pengar i projektet.
Desto svårare att få till statusen som krävs därtill, tror dock att Volvo med S90 har en bra chans att nå dit.
månssons, illustrationerna brukar ändå stämma ganska bra med slutresultatet.
AL, kom allt i ditt inlägg från eget huvud? Vill bara påminna dig om fadäsen under artikeln om dubbdäcken, i vilken du helt sonika stal text från en annan författare och använde den som din egen.
Prestigelös, man bygger inte "en premiumbil". Det är hela märket och dess position på marknaden som räknas. Och nu får vi läsa av AL att XC-serien är ett exempel på innehållet i inlägget från Prestigelös. Man häpnar.
Jag tror tricket att få status som premiummärke är att uppträda lite arrogant mot kunderna, få dom att känna att dom egentligen inte är värda att åka i denna bil.
AL, nu gällde frågan DIG - just på grund av DIG!
Och Volvo kommer att sjunka ännu mer som märke i Sverige... men det är kanske inte är så förvånande denna offensiv mot Mercedes. Högste chefen för Volvo, herr Jacobi, har samlat sig en helt tysk arsenal av medarbetare. Designchefen, inköpschefen, produktionschefen, alla är tyskar!
Så dagens Volvo ägs av kineser och har en tysk ledningsgrupp. Bilarna tillverkas i Belgien. Och svenskar uppfattar Volvo som svenskt?
Jag tror det tillverkas några bilar på Torslanda också! Mycket av identiteten kommer från ursprunget. Det är väl inte många som tycker att Jaguar är en typiskt indisk bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.