Volvo är en av få biltillverkare som klarat coronapandemin bättre än många andra. Under januari och februari ökade försäljningen med 29 procent globalt jämfört med samma period förra året, när många länder började stänga ned.
Siffrorna för Europamarknaden var fortfarande positiva, men inte lika imponerande. Här ökade försäljningen med 5,5 procent vilket dock är mer än många andra märken och det var framför allt Sverige som drev på försäljningsökningen.
I februari var 27 procent av alla Volvobilar som säljs globalt antingen laddhybrider eller eldrivna. I Europa var den siffran hela 44 procent.
Volvo XC40 var bästsäljaren under februari månad, med 1 355 bilars marginal ned till XC60 på andra plats.
En intressant detalj är att februari blev Storbritanniens sämsta bilförsäljningsmånad sedan 1959 på grund av nedstängningarna. Volvo XC40 blev landets femte populäraste modell och Volvo tappade bara 14 sålda bilar under februari jämfört med samma månad förra året i Storbritannien.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.