Trots att många länder återigen rustar sig för nedstängning på grund av coronapandemin kunde Volvo öka försäljningen med sju procent under oktober, jämfört med samma månad förra året.
Anledningen är att Volvo kört igång digital försäljning i Kina och USA, något som blivit populärt bland köpare som inte vill beställa bilen hos en fysisk återförsäljare på grund av smittorisken.
Hittills i år har försäljningen dock backat med nio procent. Europa backar mest, med nästan 18 procent.
Andelen laddbara bilar i Volvos försäljning är nu uppe i 16 procent vilket är mer än en fördubbling jämfört med förra året. I Europa är siffran hela 27 procent vilket är anledningen till att Volvo klarar EU:s utsläppsmål och kan bilda en utlsäppspool tillsammans med Ford.
Det brukar vara antingen Volvo XC40 eller XC60 som ligger i topp bland märkets populäraste modeller globalt. Hittills i år är det XC60 som ligger etta men avståndet till XC40 är bara knappt 8 000 bilar.
Läs också: Volvos smarta trix – tunga suvarna klarar utsläppskraven
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var positivt för Volvo Personvagnar.
Ja, precis. Vi behöver lite positiva nyheter i rådande världsläget.
Glädjande!
Ford, som sålde Volvo till kineserna, betalar nu Volvo för att slippa böta. :-)
81,7% av sålda Volvobilar i ooktober var leasing, så hur många Volvo var privatköp (ej företagsköp)?
Träffade en som bytt in sin knappt två år gamla leasing XC60 D5 mot en XC60 T8 laddhybrid.
Endast för att få lägre förmånsvärde och företaget lägre kostnader.
Att sedan bilen drog 1,5l/mil med en liten husvagn efter blev bara en bieffekt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.