I dag presenterade Volvo sitt årsresultat för 2012. Det blev ingen vinst, men å andra sidan ingen förlust heller. Ett nollresultat för Volvo är dock kanske inte så illa som befarat, efter att det tidigare rapporterats om brakförlust i Kina, något som Volvo visserligen har dementerat.
Volvo beskriver att året påverkades av ekonomisk osäkerhet i Europa, något som gjorde att man fick anpassa sina kostnader efter situationen under andra halvan av året. Samtidigt satsar man vidare på att förändra sin långsiktiga plan.
– Vi är mitt i vad som kan vara den största transformationen i koncernens historia, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo.
Volvo tror att man kommer att fortsätta att uppleva hård konkurrens under 2013. Biltillverkare försöker att vinna fler andelar av den vikande marknaden, något som medför en ökad press på försäljning och priser. Dock förväntas de kinesiska och amerikanska marknaderna att fortsätta växa.
– Vår strategi för 2013 är att behålla marknadsandelarna i de länder där vi verkar genom att med större precision än tidigare öka närvaron i våra segment, säger Håkan Samuelsson.
Volvo omsatte 124,5 miljarder kronor under året, viket är en minskning med 1,2 miljarder jämfört med 2011.
Diskutera: Hur ser du på Volvos nollresultat?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var väl inget annat att vänta med deras nya små trånga livsstilsbilar.
DN: Att Volvo PV lyckades nå ett positivt rörelseresultat förklaras av en engångsintäkt på 590 miljoner kronor, en internaffär där Volvo sålde en utgående plattform till ägarbolaget Geely i fjol. Utan de pengarna hade det blivit en förlust på över en halv miljard kronor.
Jag har en otäck känsla att det är på väg att bli likadant som med Saab.
Efter ett antal vinstgivande år med Ford hamnar man hos det kinesiska trasslet.
Saab fick ju hjälp av GM som effektivt hindrade all fortsatt utveckling och såg till att det gick som det gjorde, men i Volvos fall verkar det som man skulle klara det själva med hjälp av de kinesiska lycksökarna.
Vi får hoppas att jag som vanligt har helt fel.
Jag tror som saabnisse att om inte Volvo får ordning på sina modeller och försäljningen i Kina så blir det nog svårt att överleva på bilmarknaden. Den lilla försäljningen som görs i Sverige och Usa räcker inte för att dra runt Volvo.
Nollresultatet handlar om bokföringsteknik, utan detta skulle Volvo gå med 1,5 miljarder i förlust. Hur kan det komma sig? Jo...
1. Genom en "försäljning" av teknik och plattformar till Geely för över 500 miljoner kr. Men tänk nu på att Geely äger Volvo, och de har alltså redan tillgång till tekniken eftersom de äger Volvo. Detta handlar bara om bokföringsteknik.
2. Volvo bygger två fabriker i Kina, men istället för att Volvo betalar dem just nu så är det Geely som äger dem. Senare kommer dessa att skrivas över på Volvo, eftersom de kommer att bygga Volvo-bilar. Att man låter Geely äga dem tillfälligt handlar om att få bort investeringar från Volvos siffror, om man inte gjorde detta och om Geely inte hade gjort nr 1 heller ovan så skulle Volvo gå med 1,5 miljarder SEK i förlust.
Det är intressant att de två nya fabrikerna i Kina för Volvo kommer ha kapacitet på över 250 000 bilar (jag har sett siffror på 280 000 bilar). Tänkvärt eftersom Volvo inte ens är i närheten av en sådan försäljning i Kina.
Så varför bygga fabriker när försäljningen i Kina är så låg? Jo, dessa bilar kommer inte att serva enbart Kina utan de servar hela världen. Det är orimligt bygga dessa stora fabriker enbart för Kina utan det enda logiska är att de är tänkta för världsmarknaden, och då är det ajöss med tillverkning av Volvo i Europa.
Möjligen att Geely behåller någon fabrik i Europa enbart för den europeiska marknaden, men för världen runtom så blir det troligen fabrikerna i Kina som kommer att serva de marknaderna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.