Nästa artikel
Volvo City Safety - så fungerar systemet
VIDEO:

Volvo City Safety - så fungerar systemet

Publicerad 19 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo XC60 har presenterats. Och med nykomlingen följer även trafiksäkerhetssystemet City Safety. Men fungerar det? Vibilagare.se har provat systemet - och fångat resultatet på video.
Volvos City Safety-system är ett system som ska undvika kollisioner i lägre
hastigheter och mildra krockar i hastigheter upp till och med 30 km/h. 


Vibilagare.se har provat systemet i hastigheterna 15 km/h och 20 km/h,
där kollisioner ska undvikas helt, samt i 30 km/h där krocken ska
mildras.

Frågan är om systemet fungerar? Vibilagare.se låter Mattias
Bengtsson, funktionsutvecklare på Volvo, guida oss genom genom
hastighetsökningarna - och samtidigt visa upp Volvos senaste uppfinning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-19 15:06
Anders (ej verifierad)

Visst men i relation till extra kostnad ? Fart dödar så det hade nog varit en bättre investering som inte kostar något att strypa bilen så den max kan köras i t.ex. 140 km / tim. Men ännu hellre ett system som var låst till den hastighet som är på vägskylten +- 10% eller så.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-19 15:46
Paul (ej verifierad)

Det här systemet är väl tänkt att framför allt hjälpa till att undvika krockar i stadstrafik. Och där hjälper det väl inte om man stryper bilen så att den kan göras i max 140!

#3 • Uppdaterat: 2008-09-19 15:47
Lars-Erik Grönvall (ej verifierad)

Jag tycker att det här med hastighetsgränser på 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120 är jättebra och dessutom enkelt att komma ihåg. Kan nu bara vägverket få ändan ur vagnen och justera gränserna nedåt så snart som det blir regn, snö och halka på vägen så behöver vi bilister inte tänka på att anpassa hastigheten mer och 0-gränsen är nära - eller???

#4 • Uppdaterat: 2008-09-19 18:30
Göran Lindmark (ej verifierad)

Tycker Anders förslag var vad Volvo skulle satsa på

#5 • Uppdaterat: 2008-09-19 20:50
Calle (ej verifierad)

Om ni inte viste så får man faktiskt inte köra i 140 här. Och bara undantagsvis i ett enda annat land. D.v.s. strypa motorn är en sak men se hellre till att folk följer lagen. City Safety hjälper i låga hastigheter. Det är ju de hastigheterna flest olyckor händer och med ofta taskiga konsekvenser för nacken. Då hjälper ingen strypning om inte den sätts på 5km/h.

#6 • Uppdaterat: 2008-09-20 20:44
Per (ej verifierad)

City Safety verkar vara ett mycket bra system, som borde bli standard på alla nya bilar. Nackskador som följd av krockar i låga farter är ju den vanligaste skadetypen. Volvo visar att de har en roll att spela på bilmarknaden, som föregångare när det gäller denna typ av säkerhetssystem. F.ö. är det enbart Volvo som kan erbjuda bilar med fabriksmonterade alkolås - något som borde vara ett självklart krav vid upphandlingar.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-21 01:28
Fredrik (ej verifierad)

Kul video! Verkar intressant det här systemet. hoppas det hjälper volvo sälja lite fer bilar

#8 • Uppdaterat: 2008-09-22 05:47
Bjarne Rönngård (ej verifierad)

Det verkar intressant men det vore bättre om volvon kunde hålla reda på alla dessa hastighetsgränser.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-13 11:59
arne drak (ej verifierad)

Voila!!!!!!!! Contenier !!!!!!

#a • Uppdaterat: 2010-01-13 12:01
arne drak (ej verifierad)

Voila!!!!!!!! Contenier !!!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.