Smart har inte haft någon enkel tillvaro de senaste åren. Under 1990-talet fanns en viss hajp kring minimala Smart Fortwo, men sedan dess har den svenska försäljningen inte motsvarat förväntningarna.
Nu tar Smart nya tag. I veckan visades en ny modell upp som helt enkelt heter Smart #1 och den är först ut sedan Volvoägaren Geely köpte 50 procent av Smart från Mercedes.
Mest intressant är att Smart #1 använder Geelys så kallade SEA-plattform. Den är framtagen för elbilar och ligger även till grund för exempelvis nya Zeekr 001 som säljs i Kina. Utvecklingen av arkitekturen har skett i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och kostat 24 miljarder kronor.
Svensken Kent Bovellan som ansvarade för utvecklingen av SEA-plattformen har tidigare sagt att han tycker Geely är bättre på mekanisk arkitektur än Tesla.
– De är väldigt duktiga när det gäller mjukvara men när det gäller mekanisk arkitektur är vi bättre. Vi har en mer kostnadseffektiv lösning och slår dem mer eller mindre när det gäller allt utom prestanda, har han sagt i en intervju.
Smart #1 är en crossover med eldrift som ska utmana bland andra Hyundai Kona och Renault Megane E-Tech Electric. Storleksmässigt mäter den 4,27 meter på längden – tio centimeter längre än Kona. Batteripaketet på 66 kWh ska ge en räckvidd på 44 mil.
Vid lanseringen är Smart #1 bakhjulsdriven och har en elmotor på 272 hk och 343 Nm. Senare kommer andra batteripaket och kanske även fyrhjulsdrift. Bilen klarar snabbladdning på 150 kW och ”långsamladdning” på 22 kW.
På insidan har bilen ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,8 tum och en digital instrumentskärm på 9,2 tum. Det finns även head up-display och adaptiv farthållare.
Leveranserna ska påbörjas först nästa år. Priserna är inte klara. Smart #1 ska byggas hos Geely i Kina.
Kommentarer till artikeln (11)
- 12 april 2022 hx30 skrev: Är det bara jag…
- 12 april 2022 Är det bara jag som tycker…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.