På tisdagen släppte Volvo egna siffror på hur mycket elbilen C40 Recharge släpper ut under sin livscykel. Det är samma typ av siffror som tidigare publicerats för XC40 Recharge och Polestar 2.
Den här typen av siffror är dock något som de flesta biltillverkare helst inte vill avslöja.
– Vi vill vara med och påverka för att pressa ned utsläppen. Elbilar är inte automatiskt nollutsläppsbilar, att beskriva elbilar på det sättet ger inte hela bilden, säger Jonas Otterheim, chef för klimatåtgärder på Volvo Cars i en intervju med Vi Bilägare.
Han får medhåll av hållbarhetschefen Stuart Templar som hävdar att ”elektrifiering inte är tillräckligt”.
– Vi behöver vara ärliga om elbilarnas klimatpåverkan. Den här typen av analys ger fullständig transparens och viktiga insikter.
”Vi behöver vara ärliga om elbilarnas klimatpåverkan”
”Inte långsamma”
När det gäller elbilar lanserade Volvo visserligen den lilla modellen C30 Electric redan för ett decennium sedan, men den såldes aldrig publikt utan har använts för tester. Det var först förra året som XC40 Recharge dök upp och flera andra märken säljer betydligt fler elbilar på den svenska marknaden än Volvo.
Hade det inte varit bättre att få ut fler elbilar på vägarna och lära sig av dem istället för att vänta på mer hållbara lösningar?
– Jag skulle inte säga att vi varit avvaktande. Vi har lanserat flera populära laddhybrider, Recharge-modellerna, som varit viktiga för att samla data och insikter. I efterhand hade vi förstås velat haft ännu fler elbilar på vägarna men marknaden kunde inte riktigt förutspå den här expansionen, säger Jonas Otterheim.
Stuart Templar fyller på:
– Jag skulle inte heller säga att Volvo varit långsamma. Vårt mål är att vara ett helt eldrivet märke 2030 i alla regioner och med alla modeller – utan undantag. Vi ska ha 50 procent sålda elbilar redan 2025. Försäljningen är redan otroligt stark.
Egna snabbladdare?
Till skillnad från flera andra stora bilmärken är Volvo inte delägare i laddnätverket Ionity. Volvo har heller inga egna snabbladdare, utom i ett test som gjordes i Italien. Biltillverkarna har inte byggt bensinmackar tidigare, men de senaste åren har Tesla och flera kinesiska uppstickare byggt egna laddnätverk.
Om ni inte får hjälp av regeringar och energibolag att bygga snabbladdare med ren el, kan ni ta saken i egna händer och bygga ett eget laddnätverk?
– Vi utreder flera olika sätt, till exempel partnerskap och investeringar i olika nätverk. Som du vet samarbetar vi med Plugsurfing som har 200 000 laddpunkter. Du har rätt, biltillverkarna kommer bli mer involverade i infrastrukturen, men det kräver också att olika länder tar fram rätt förutsättningar. Vi kan bygga bilen, men regeringarna måste öka sina satsningar, säger Jonas Otterheim.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 3 november 2021 VolvoCars "snackar mest och…
- 3 november 2021 Fast de håller på att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.