Volvo ligger efter konkurrenterna när det gäller laddnätverk för de nya elbilsmodellerna. Tesla har ett helt eget nätverk av snabbladdare och flera konkurrenter är delägare i Ionity som i nuläget har 22 snabbladdare längs svenska vägar, och ytterligare en under konstruktion.
Hos Volvo och syskonmärket Polestar finns inget eget laddnätverk och inget av märkena är heller delägare i Ionity, så att ladda där blir relativt dyrt.
Både Volvo och Polestar har tidigare hintat om att någon form av laddnätverk kan vara på gång, och nu verkar det bli verklighet – men än så länge bara i Italien.
Vid den regionala lanseringen av nya Volvo C40 Recharge på den italienska marknaden avslöjades planer på att börja bygga ett eget nätverk av snabbladdare längs italienska motorvägar. Initiativet kallas Volvo Recharge Highways och görs i samarbete med Volvos italienska återförsäljare.
De säljare som har lokaler nära stora motorvägar kan sätta upp snabbladdare som drivs av förnybar energi och som har en laddeffekt på 175 kW. Laddarna blir öppna för alla märken. I nuläget finns planer på 30 laddplatser och 25 av dem ska vara klara mot slutet av sommaren.
En laddstation verkar dock i nuläget bestå av två laddpunkter, så det blir inga stora laddstationer. Det är inte klart vad laddningen kommer kosta eller om den blir billigare för Volvoägare.
Volvo har identifierat Italien som en marknad där laddinfrastrukturen behöver en ”push” för att elbilsförsäljningen ska öka. I nuläget finns inga motsvarande planer för andra länder, åtminstone inte offentligt. Det är oklart hur ett motsvarande nät skulle kunna se ut i Sverige eftersom Volvo nu valt att säga upp avtalet om försäljning av nya bilar hos Bilia, men samtidigt själva köpt upp återförsäljaren Upplands Motor.
Vi söker Volvo för en kommentar.
Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.