De senaste åren har utsläppen från elbilarna jämfört med vanliga förbränningsbilar ur ett livscykelperspektiv debatterats friskt. Elbilar brukar släppa ut mer under produktionen, men under körning blir elbilen renare – även med smutsig el.
Polestar 2 har nyligen lanserats i billigare versioner med framhjulsdrift. De släpper ut mellan 24 och 25 ton koldioxidekvivalenter under produktionen, enligt nya siffror som Polestar tagit fram. Siffran för den fyrhjulsdrivna varianten är 26,2 ton.
Hur mycket bilarna släpper ut därefter beror på hur förnybar elen som bilen laddas med är. Siffran blir dock åtta ton lägre än för en bensindriven Volvo XC40 även i sämsta fall.
Siffrorna är alltså framräknade av Polestar. Metoden publiceras på elbilstillverkarens hemsida, men det är inte säkert att andra biltillverkare vill använda samma metod så siffran behöver inte vara exakt jämförbar med andra studier som granskar utsläppen ur ett livscykelperspektiv.
Enligt Polestarchefen Thomas Ingenlath räcker det inte att bara gå över till eldrift – bilbranschen behöver bli mer transparent. Han har tidigare försökt elda på biltillverkarna att bli mer öppna kring utsläppen från elbilar.
– Biltillverkarna måste ta fullt ansvar, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 3 september 2021 Bilarna väger för mycket…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.