En femtedel av vikten i moderna bilar utgörs av plast. Men trots att lagen om producentansvar kräver att 85 procent av materialet i uttjänta bilar ska materialåtervinnas, alltså samlas in och göras om till nya produkter, återvinns plastdelar från skrotade bilar i stort sett inte alls. I stället eldas det mesta upp och blir till energi.
Orsaken är enkel: det är billigare att tillverka ny plast än att återvinna den gamla.
Men det finns initiativ till att förändra detta. Förra året skrev vi om ett samarbete mellan Volkswagen, Volvo Cars och det danska företaget Scupltur, som tillverkar möbler av återvunna plastdelar.
Nu sjösätts det nya projektet The Sign, även det i liten skala, med ambitionen att demonstrera en lösning och samla in kunskap om återvinningsprocessen.
I korthet går det ut på att stötfångare från skrotade eller skadade Volvobilar samlas in separat och skickas till plastföretaget Formac, där de används som råvara till nya registreringsskylthållare.
– Dessa kommer till att börja med monteras på nya personbilar ute hos återförsäljare i Sverige. Målet är sedan att vi ska lansera denna nya hållare för hela branschen under Q1 2023, säger Jacob Hermansson, vd på Formac, i ett pressmeddelande.
Projektet involverar, bortsett från Volvo Cars och Formac, även Motorbranschens Riksförbund, Biliakoncernens dotterbolag Jönköpings Bildemontering, If skadeförsäkring, RISE, Stena Recycling och Mobility Sweden.
– Vår ambition är att detta projekt ska kunna utvidgas och omfatta fler insamlade plastdetaljer och fler produkter av återvunnen plast, säger Anna Henstedt, miljöansvarig, Mobility Sweden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.