Cylinderblocket är i plast på den tyska experimentmotorn.
Nästa steg för att göra bilar lättare är att bygga delar av motorn av plast. Det menar tyska forskare som tagit fram en första prototyp.
I ett försök att banta bilarnas vikt och därmed minska bränsleförbrukningen har tyska forskningsinstitutet Franhofer tillverkat en encylindrig motor med cylinderblock av plast.
Genom att använda ett glasfiberförstärkt plastmaterial kan vikten minskas med 20 procent jämfört med en motsvarande konstruktion i aluminium.
Enligt forskarna ska plasten klara påfrestningarna i en motor och kostnaden ska vara ungefär lika mycket som för ett aluminiumblock.
Prototypen visas på motormässan i Hannover i mitten av april och därefter är det tänkt att forskarna ska bygga en flercylindrig motor med fler plastdelar.
Diskutera: Vad tror du om motorer i plast?
Genom att använda ett glasfiberförstärkt plastmaterial kan vikten minskas med 20 procent jämfört med en motsvarande konstruktion i aluminium.
Enligt forskarna ska plasten klara påfrestningarna i en motor och kostnaden ska vara ungefär lika mycket som för ett aluminiumblock.
Prototypen visas på motormässan i Hannover i mitten av april och därefter är det tänkt att forskarna ska bygga en flercylindrig motor med fler plastdelar.
Diskutera: Vad tror du om motorer i plast?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nåja, en hel del av motorns delar görs redan idag av plast, dock inte block, men väl insug, kåpor, termostathus mm.
Egentligen är det väl bara cylinderns kylvätskemantel som är i plast här, men visst kan man ersätta en hel del motordelar med plast.
Men sedan kommer ju frågan vad man vinner på det, ofta blir delar i HD-plaster dyrare än motsvarande i metall och kostnad går praktiskt taget alltid före eventuell viktminskning.
Med en strömlinjeformad kaross och bromskraftsåtervinnande hybridteknik så spelar fordonets vikt liten roll.
Sedan är ju ofta kompositmaterial svåra att återvinna, det är lättare att smälta ner metaller.
Det var väl nu en 20 år sedan som tyskarna presenterade en motor av keramisk komposit (Polycrystalline Cubic Boron Nitride) och i samma veva så visades också en folkbil gjord av samma återvinningsbara plast som soptunnorna är gjorda av och det skulle då sitta en en liten unicum bränsle motor i den av just keramisk komposit.
Givetvis så köpte en storintressent upp det hela och lovade en tillverkning men gömde allt längst in i skrivbordslådan då det hela var för bra.
Ok det kan dock gå igenom denna gång då glasfiber är med i leken, tror inte att någon vill ta sig an att separera plast o glasfiber.
Man kunde spara halva bilens vikt med komposit/kolfiberkaross... teknologin finns, men inte viljan.
Dyrt? ja, så länge den inte tillverkas i större serier... aluminium var dyrare än guld i början... idag byggs ett antal modeller helt av AL och bilarna är inte mycket dyrare än sina plåtsyskon.
Vi minns väl plastcykeln "Itera". Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
@1storstark: Itera var ingen lyckad plastkontruktion, men med statliga utvecklingspengar körde man på blint, trots att plastindustrin inte trodde på idén.
Som Tvärnit konstaterar, så är plastmotorer inte precis någon ny tanke. Som hultarn konstaterar, så blir det nog lite marigare med återvinning om man ska använda kompositer.
Vikten har betydelse vid alla hastighetsförändringar (inkluderande även svängar). Bromskraftåtervinning tar endast tillvara på en del av energin vid just inbromsningar.
Rullmotståndet och luftmotståndet är de som påverkar bränsleförbrukningen i jämn fart. Rullmotståndet är i princip konstant medan luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Exakt var brytpunkten ligger beror på aerodynamiken hos fordonet ifråga, men torde väl för en normal personbil ligga runt 100 km/h. (Har inte räknat på det.)
I stadstrafik är alltså definitivt vikten det mest betydelsefulla.
@Roy, en hybrid kan ta tillvara på ungefär 70% av rörelseenergin vid inbromsning och återföra den vid acceleration. Det är just detta moment som är det avgörande för bränsleförbrukning i stadskörning med vikt som en betydande faktor. En mycket liten del av rörelseenergin försvinner som värme vid svängar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.