Att snabbladda elbilen är inte alltid så enkelt som det borde vara. Vi Bilägare har flera gånger rapporterat om strulande snabbladdare och mängder av mobilappar som behövs för att kunna ladda.
Men flera biltillverkare planerar att börja använda ett system som heter Plug & Charge och som ska göra snabbladdningen enklare hos bland andra Ionity och Eon.
Nästa år får Volkswagens elbilar i ID-familjen tillgång till den nya funktionen som innebär att bilföraren bara behöver koppla in sladden. Autentisering och betalning sköts automatiskt så länge bilägaren har abonnemang hos Volkswagen We Charge.
Fler laddare och högre effekt
Volkswagens elbilar med 77 kWh-batteri ska också få tillgång till dubbelriktad laddning, en teknik som Hyundai och Kia redan lanserat. Den innebär att bilen också kan dela med sig av stömmen i batteriet till andra prylar eller elnätet i hemmet.
Utöver det ska Volkswagen tillsammans med de andra biltillverkarna som är delägare i Ionity bygga tusentals nya snabbladdningspunkter i Europa fram till 2025 och ytterligare 35 000 elbilsladdare med lite lägre effekt hos återförsäljare. Många av dem blir också öppna för allmänheten.
Inom kort skickas dessutom en uppdatering ut till VW-elbilar med 77 kWh-batteri. Där höjs snabbladdningseffekten från 125 till 135 kW (eller 150 kW för ID.5 GTX).
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 16 december 2021 Låter hoppfullt med bra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.