När det rullar ut allt fler nya elbilar på vägarna ökar också trycket på snabbladdarna. Sverige ligger klart under den rekommenderade siffran när det gäller antalet snabbladdare per laddbil.
En granskning som Vi Bilägare gjorde förra året visade också att trycket på snabbladdarna blir allt högre.
– Det behöver göras något radikalt. Det måste finnas fler ställen där man kan ladda om fler ska kunna köra elbil, sa en elbilsägare.
En av de viktigaste aktörerna är Ionity som ägs av flera stora biltillverkare. I dagsläget har Ionity totalt 385 öppna laddstationer med 1 526 laddpunkter i Europa. Ytterligare 35 laddstationer är under uppbyggnad.
Nu kommer också beskedet att Ionity investerar sju miljarder kronor i att bygga ytterligare 1 000 laddstationer med 5 000 laddpunkter på upp till 350 kW runt om i Europa fram till 2025.
”Oaser”
Audi är en av delägarna i Ionity.
– En heltäckande laddinfrastruktur är absolut avgörande för framgången för e-mobilitet. Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande utan hela ekosystemet, säger Audichefen Markus Duesmann.
Några av de större laddstationerna ska inte bara ha laddmöjlighet för bilar utan också för förare och passagerare. Projektet kallas ”Oasis” och innebär att Ionity ska bygga så kallade ”oaser” vid vissa snabbladdare med bland annat kafé och toaletter.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.