Efter tre kommer ett. Åtminstone hos Volkswagen, där elbilen ID 3 – som var först ut i märkets stora miljardsatsning på nya elbilar – snart ska följas av en mindre elbil som går under namnet ID 1.
Redan i dag finns Volkswagen e-Up, en eldriven version av småbilen Up som lanserades redan 2013 och därmed fyller sju år i år. Tanken är att den och syskonmodellerna Skoda Citigo-e och Seat e-Mii ska ersättas av en ny generation eldrivna ”trillingmodeller” om några år.
Hittills har det varit Seat som stått för det prestigefyllda arbetet inom VW-koncernen som går ut på att ta fram en mindre elbilsplattform än dagens MEB-arkitektur som ligger till grund för ID 3. Utvecklingen skulle ske tillsammans med en kinesisk partner, JAC.
Men så är det inte längre. Enligt uppgifter till Automotive News har Seat nyligen blivit av med uppdraget och nu ska Volkswagen utvärdera vilken division som är bäst lämpad att ta över det.
En inte alltför vild gissning är att det blir Volkswagen själva som tar över projektet att utveckla nya ID 1 samt dess syskonmodeller från Skoda och Seat. Men det skulle också kunna bli Skoda.
Prestigefyllt projekt
Målet med Volkswagen ID 1 är att bygga en elbil som ska kosta under 20 000 euro (före svensk moms och andra valutaskillnader). Det är enligt VW-chefen Herbert Diess en mycket viktig modell för att göra elbilar överkomliga för fler köpare.
Men enligt uppgifterna är det effektivare att någon annan än Seat driver projektet och hittar synergier med andra avdelningar för att spara pengar. Det är viktigt eftersom småbilar kan vara svåra att få vettig ekonomi i för biltillverkarna, särskilt om utvecklingskostnaderna är höga.
Seat har några tuffa år bakom sig och att Volkswagens ”spanska arm” fick uppdraget att utveckla ID 1-plattformen sågs som ett viktigt steg. Men chefen som då var ansvarig för Seat ska snart lämna företaget och gå till Renault, och när Seat dessutom nyligen drog sig ur sin Kinasatsning gjorde VW-ledningen klart att Seat fråntas uppdraget.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken teknisk utvecklingskapacitet har egentligen dessa underdivisionerna att utveckla hela nya bilar?
Sådant har de väl knappast ägnat sig åt sedan de blev uppköpta av VW och just Seat har väl aldrig gjort det eftersom man knappast kan kalla Seat för en riktig biltillverkare tidigare heller med tanke på de fjuttiga saker man ursprungligen framställde.
Det är väl snarare uteslutande en designavdelning som stylar karosser och ritar nya inredningar och hittar på mugghållare, ficklampor, paraplyn och div krokar och förvaringsfack.
Märklig ide att lägga ut ett arbete på en sådan avdelning, vilket man tydligen till slut insett.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.