Andelen dieseldrivna bilar var 47,2 procent, att jämför med 48,3 procent 2016. Antalet supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1.802 under månaden som gick. Hittills i år har det registrerats in över 10.000 supermiljöbilar i Sverige.
Volvo har parkerat på förstaplatsen som vanligaste bilmärke: över 4.900 Volvobilar registrerades in i augusti.
– Augusti har de senaste åren varit den period då vi tappat ledarplatsen. Våra fabriker har varit stängda, och hela Sverige har varit semesterstängt. I år bryter vi en flerårig trend och håller oss stadigt kvar i toppen. Förklaringen är vårens starka försäljning som nu visar resultat. Det känns oerhört bra, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Populäraste modell är fortfarande XC60 och det är utgående modellen Classic som faller flest i smaken. Till helgen har nya XC60 premiär hos bilhandlarna. Volvo S90/V90, som förra månaden placerades på silverplats, halkade i augusti ner till en fjärdeplats och blev omkörd av både Volkswagen Golf och Passat. Enligt Volkswagen Sverige var varannan Passat som registrerades under augusti 2017 en laddhybrid.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 614 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 181 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 176 st.
4. Renault Zoe, elbil, 111 st.
5. Hyundai Ioniq, elbil, 71 st.
6. BMW 330e, laddhybrid, 69 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 56 st.
8. BMW 530e, laddhybrid, 51 st.
9. Tesla Model X, elbil, 37 st.
10. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 36 st.
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)
1.Volvo: 4952 st, 19,8%
2. Volkswagen: 4544 st, 14,7%
3. Kia: 2106 st, 5,9%
4. Toyota: 2016 st, 6,0%
5. BMW: 1842 st, 5,8%
6. Audi: 1830 st, 5,3%
7. Mercedes: 1700 st, 5,2%
8. Skoda: 1266 st, 4,5%
9. Renault: 1234 st, 3,8%
10. Ford: 848 st, 3,4%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo XC60: 2458 st.
2. Volkswagen Golf: 1784 st.
3. Volkswagen Passat: 1329 st.
4. Volvo S/V90: 991 st.
5. Volvo V40: 683 st.
6. Volvo S/V60: 650 st.
7. BMW 5-serie: 639 st.
8. Kia Cee’d: 617 st.
9. Volkswagen Tiguan: 574 st.
10. Nissan Qashqai: 514 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan notera att laddhybrider säljer betydligt bättre än rena elbilar men att båda varianterna säljer riktigt dåligt jämfört med icke laddbara bilar.
Vidstige. Sverige trenger Norsk modell vedrørende elbil, da tar nok salget av i Stockholm og Gøteborg
Det är sjukt långa leveranstider på en ren elbil just nu, vilket jag tror bidrar till att de inte nyregistreras fler just nu. Intressent är större än någonsin!
Volvo V90 är för stor och låg och dessutom dyr. Jag förstår att den kommer att dala på listan, antagligen hamnar den snart utanför. Volvo säljer mycket bilar nu...
Annars är det väl standard att Passat går om V90 i augusti månad. Så har det väl varit många år, och rubriken blir lika stor varje år.
Säkert så men v90 är nu stor som A6 och BMW 5 så den bör falla ner från volymtoppen. Nya V60 kanske tar över den mer lagom v70 om de förmår göra den i passar mått. Annars huserar ju passat ensamt i kategorin funktionell och smidig.
2fast4you.
Sannolikt, men tillgången på bilar, inte minst begagnade är begränsad. Detta medför att begpriserna ligger på en alltför hög nivå. Detta gäller i första hand Nissan Leaf, som sett till antalet försålda/tvåårsleasade ex, borde finnas i betydligt större antal på begmarknaden. Misstänker att man(finansbolagen) säljer ett antal till utlandet, vilket håller priserna på svenska marknaden uppe. Dessutom i högsta grad oetiskt, då fordonen åtnjutit 40000 kr i miljörabatt i avsikt att bidra till en bättre livskvalitet i vår trafikmiljö.
Förstår inte StyggaVargens kritik mot V90. Är en Passat billig eller liten? För mig känns Passat mindre prisvärd än en V90 men vad vet jag...
passat verkar vara en helt fantastisk bil..
De tre laddhybrider som säljer bäst (Passat, Optima, Outlander) går säkerligen till allra största delen som förmånsbilar, men nu kommer både Ioniq och Niro som laddhybrider för strax under 300k (grundutförande i alla fall), och det ska bli intressant att se om det kan sätta fart på privatförsäljningen!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.