När det gäller att bygga elbilar har de stora biltillverkarna två olika strategier. Vanligast är att använda sig av en befintlig plattform för bilar med förbränningsmotor och anpassa den för eldrift.
Men ibland utvecklas också en helt egen plattform enbart för elbilar, och även om det är dyrare blir resultatet oftast bättre när plattformen inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor och bättre kan utnyttja utrymmena.
Mest känd är kanske Volkswagens så kallade MEB-plattform som ligger till grund för ID 3 och som även ska utgöra den tekniska arkitekturen för en mängd andra elbilar från koncernens märken.
Nu presenterar dock israeliska uppstickarföretaget Ree en plattform för elbilar som – åtminstone enligt grundaren – blir betydligt mer nyskapande och radikal.
– En plattform för V6-förbränningsmotorer och Volkswagens MEB-arkitektur är mer eller mindre desamma. De har tagit förbränningsmotorn och flyttat den till en elmotor. Tesla gör samma sak, Jaguar och Land Rover också, och det är inte rimligt enligt oss, säger företagets medgrundare och vd Daniel Barel i en intervju med Autocar.
Tanken med Ree-plattformen, som ska säljas till biltillverkarna, är att motorn, fjädringen, styrningen och bromsarna alla styrs i de individuella elmotorerna som sitter vid hjulen. Det finns en styrenhet vid varje hjul och en centraldator. Systemet är skalbart från småbilar upp till lastbilar.
De små enheterna som innehåller elektronik och motorer ute vid respektive hjul kan bytas ut på bara 18 minuter. Fördelen ska enligt företaget bli enklare och därmed billigare underhåll för bilägaren, och viktbesparingen jämfört med att använda en vanlig elbilsplattform ska vara över 30 procent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter bra.
Men vill biltillverkare köpa in dem ?
Någon som tror på tomten?
Elmotor "vid" hjulet innebär högre ofjädrad vikt - och sämre vägegenskaper.
Irvor: biltillverkarna köper c:a 80% av sina komponenter/system från - seriösa - leverantörer.
Är det det här som de uppfunnit på nytt?
http://www.ecoprofile.se/thread-1151-Michelin-Active-Wheel.html
Ser inte att lägsta möjliga vikt, vägegenskaper eller körglädje har någon högre prioritet hos den unga elbilsgenerationen.
Så om motorer- elektronik sitter här eller där spelar nog nada.
Sabud, det verkar som du har rätt, men i Michelin Active Wheel är det prioriterat!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.