Volkswagen firar en halv miljon. Inte år, men elbilar.
För just så många elbilar inom sitt ID-program har fordonstillverkaren från tyska Wolfsburg levererat allt sedan de första ID.3 lämnade fabriken i oktober år 2020. I Sverige finns idag cirka 23 000 ID-bilar av olika modeller, varav mer än hälften är suven ID.4.
– En halv miljon levererade ID-bilar bekräftar att de eldrivna modellerna tas emot väl av våra kunder över hela världen. Vi är på rätt väg med vår satsning på elektrisk mobilitet och vår framgångssaga fortsätter. Vårt fokus är oförändrat. Vi vill göra Volkswagen till det mest eftertraktade märket för hållbar fri rörlighet, säger Imelda Labbé, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad i ett pressmeddelande.
Under år 2021 inledde företaget också sin mer långsiktiga affärsstrategiplan mot fullständig elektrifiering, den så kallade Accelerate-strategin. En övergripande plan med syfte att effektivisera och framtidssäkra produktionsmöjligheterna för företagets elbilssatsning, i syfte att snabba på omställningen och att skapa möjlighet att öka sin produktion av elbilar.
Tillverkarens målsättningen är att lansera tio nya elbilar fram till år 2026. År 2030 ska modellprogrammet till 70 procent bestå av elbilar och år 2033 ska fordonsprogrammet uteslutande bestå av elbilar, menar Volkswagen.
– Vi har idag blivit mycket mer lönsamma, mer krisresistanta och mer effektiva än vad vi var år 2020. Genom Accelerate-programmet har vi avancerat ytterligare i vår pågående omvandling till att bli ett teknikföretag, säger säger märkets vd Ralf Brandsätter i en kommentar.
Volkswagen menar att man fått ned produktionskostnaderna och framtidssäkrad stora delar av sin produktionsmöjlighet. Men VD Ralf Brandsätter säger också:
– Det är för stunden inte möjligt att förutspå utgången av det pågående kriget i Ukraina och den påvekran som det får för underleverantörsled och den globala ekonomin i sin helhet.
Företaget ser dock ljust på framtiden och kan konstatera att de i dags dato har 135 000 väntade ordrar för elfordon, en ökning med 65 procent i förhållande mot samma period 2021.
Särskilt bra går det för Volkswagens elbilar på den amerikanska marknaden. I norden ser tillverkaren Norge som ett föregångsland för elektrisk mobilitet. Men även Sverige tar tydliga kliv framåt.
– Tittar vi på orderingången väljer redan runt hälften av våra kunder en ID.-modell där ID.4 är den klart populäraste. Efter regeringens plötsliga beslut att avskaffa klimatbonusen finns förstås risken att elektrifieringen nu bromsas då bonusen har varit en viktig del i kalkylen för många bilköpare. Men vi tror ändå att omställningen är här för att stanna och med våra modeller, både nuvarande och kommande, tror vi att vi kommer att kunna erbjuda attraktiva alternativ för våra kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Framgången i Sverige speglar sig också i den registrerade nybilsstatistiken. Där toppade Volkswagen ID.4 listan över landets mest sålda elbilar under oktober månad.
Hittills i år har Volkswagen sålt 6 242 exemplar av sin ID.4 i Sverige, enligt Mobility Swedens statistik för nybilsregistreringar. Sammantaget i år utgörs 31,7 procent av Volkswagens totala svenska försäljning av elbilar.
Kikar vi på landets elbilsförsäljning i allmänhet går det att konstatera att elbilar utgjorde 59 procent av månadens totala antal nybilsregistreringar under oktober månad. Då räknat både elbilar och laddhybrider. Det är andra månaden i rad som andelen elfordon överstiger antalet registrerade fordon med konventionell förbränningsmotor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.