Nästa artikel
Ny utredning: Så kan Sverige fasa ut bensin- och dieselbilar
Nyheter

Ny utredning: Så kan Sverige fasa ut bensin- och dieselbilar

Publicerad 1 juni 2021 (uppdaterad 1 juni 2021)
För att kapa utsläppen och nå klimatmålen kan EU behöva förbjuda alla nya förbränningsbilar till 2030.
I korthet

• En ny utredning vill fasa ut försäljning av nya bensin- och dieselbilar i hela EU om nio år.

• Även försäljningen av fossila bränslen, som bensin och diesel, kan fasas ut – men först tio år senare.

• Utredningen lämnas över till regeringen under tisdagen.

Flera länder har planer på att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieselbilar, eller på att fasa ut försäljningen av fossila bränslen. 

Nu ansluter sig även Sverige till den skaran. En ny utredning som lämnas över till regeringen under tisdagen föreslår att fossila drivmedel ska vara helt utfasade i Sverige senast 2040, alltså om 19 år.

”En utfasning 2040 gör det lättare att nå målet om nettonollutsläpp i alla sektorer senast 2045 och gör Sverige till ett föregångsland”, skriver utredaren Sven Hunhammar på DN Debatt.

”En utfasning 2040 gör Sverige till ett föregångsland”

Enligt honom behöver utfasningen vara ”så hållbar och kostnadseffektiv som möjligt” samtidigt som konkurrenskraften för företag i hela landet inte hotas.

Många bilägare som inte vill eller kan gå över till helt eldrivna bilar hoppas mycket på biobränslen. Men den typen av bränsle vill Sven Hunhammar frigöra för arbetsmaskiner, flyg, sjöfart och tung vägtrafik som är svårare att elektrifiera.

Svårt med svenskt förbud

Ett annat förslag i utredningen är att bara så kallade nollutsläppsbilar ska säljas nya i Sverige (och hela EU) till 2030, eller ”så snart som möjligt senast 2035”. 

Det innebär i så fall att enbart batterielbilar och vätgasbilar får säljas nya, och att samtliga nya bilar med förbränningsmotorer fasas ut.

Förbudet måste införas i hela EU för att det inte ska strida mot regelverket. Även för nya lastbilar (lätta och tunga) föreslår utredningen att Sverige ska verka för nollutsläppskrav inom EU, dock något senare.

I utredningen står också att Sverige måste snabba på utbyggnadstakten när det gäller snabbladdare för elbilar och göra det enklare att ladda hemma i flerbostadshus. Det behövs en samordnad plan från regeringens sida.

Läs också: ”Vi måste förbereda oss på högre bensinpris”

Dyrare vid pumpen

Bilägarna kan förmodligen förvänta sig dyrare bensin och diesel framöver när inblandningen av biobränsle ökar. Det ser utredningen som en viktig faktor för att snabba på elektrifieringen och minska trafiken.

”Den snabba tekniska utvecklingen på elektrifieringsområdet gör att utfasningen kan ske lättare än vad som bedömdes möjligt bara för några år sedan”, står det.

Läs gärna vårt reportage om trängseln vid snabbladdarna, eller om Volvo Cars-chefens kontroversiella uttalande om att förbjuda förbränningsbilar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.