Nästa artikel
Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD
Nyheter

Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 14 februari 2020)
En ny prestandaversion av Volkswagen Golf med dieselmotor är på ingång.

I januari tog elbilarna och laddhybriderna ett ordentligt skutt i registreringsstatistiken. Tre av tio nya svenska bilar är numera laddbara och andelen dieselbilar, som för några år sedan låg på över 60 procent, är nu nere på bara 22 procent.

Men Volkswagen ser inte dieselmotorn som uträknad ännu, trots den påkostade lanseringen av elbilen ID 3. Därför kommer en ny version av prestandamodellen Volkswagen Golf GTD visas upp på bilsalongen i Genève.

Modellen blir starkare än föregångaren och läckta uppgifter tyder på en effekt på 200 hästkrafter. Bilen får så kallad Twin Dosing SCR-teknik för att rena avgaserna från kväveoxider och föraren behöver därför tanka så kallad AdBlue.

Vid sidan av GTD kommer nya Volkswagen Golf också som bensindriven GTI med 245 hästkrafter samt i prestandamodellen Golf R med 333 hästkrafter. Dessutom dyker två olika laddhybridversioner upp som du kan läsa mer om här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-14 17:11
Klarsynt

Bara för att några tokiga länder i norr använder medborgarnas pengar för att subventionera en viss teknik, så betyder det knappast att bolag som säljer i hela världen (resterande 98% plus vi här i norr) bryr sig ett jota om att låsa sig fast vid just den tekniken.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-14 17:12
Världens vackraste man

Detta visar väl att VAG's elbilssatsning BARA handlar om att sälja bilar. Man försöker skapa en image av att vara miljö-Jesus men grundbulten är ALLTID att prångla ut så många nya fordon som möjligt obeaktat vilken typ av motor som driver farkosten. Beundransvärt för företagsekonomer. Dubbelmoral för mig.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-14 18:30
EnannanRobban

Folkis har inga högre ambitioner än att försöka klara de nivåer som olika marknader ställer upp. Inom EU så skall de försöka klara av 95g snitt och då behövs elektrifierade bilar säljas.
Vissa länders försäljning kommer att vara mycket diesel, andra kommer att vara mycket el, de har satsat på båda.
Den som sitter fast i det ena eller väljer det andra begränsar sig.
Det är ett bilföretag och de finns på marknaden för att sälja bilar och tjäna pengar, om någon upprörs av det så...

#4 • Uppdaterat: 2020-02-14 18:30
Axa

Egentligen är det inte särskilt upprörande att det kommer motorstarka Golf då GTI och R modellerna inte står för den större andelen sålda Golf.
Däremot kommer samma motorer säkert sitta som standard på storsäljande SUV-modeller från VAG och således blir utsläppen därefter.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-14 18:31
thulo

finns GTD som kombi?

#6 • Uppdaterat: 2020-02-14 18:52
Världens vackraste man

@milkylainen: Det var väl precis det jag försökte säga. Tydligen var jag otydlig. Just nu försöker man att med ID-bilarna skapa sig ett rykte om att vilja bli helelektriska. Dieselraketerna talar ett annat språk. Företagsekonomiskt gäller det att sälja oavsett vad man säljer. Vi är nog helt överens.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-14 19:23
Maisch

Gissar att vi får se tvåstegs SCR system på denna liksom dom andra dirselarna i Golf 8, mao kommer den ha väldigt låga Nox nivåer. Kommer behöva säljas en hel del bensin och diesel framöver för att finansiera elbilsförsäljningen kommande åren.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-14 19:41
Elbilisten

#10: Eller så väljer man en bil helt utan någon typ avgasrening. Nej, det är inte en veteranbil jag tänker på :-)

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

En självklarhet om man vill ha både prestanda och låga koldioxidutsläpp. Audi har redan börjat med S4/5 som enkom säljs med dieselmotor. Helt rätt om man vill komma tillrätta med de ökande utsläppen av Koldioxid. Senaste årens behandling av dieselmotorn som något pestsmittat har bevisligen varit ett steg i fel riktning, och självklart behöver man bara inte vara MP-smittad för att förstå att nuvarande system som bestraffar bilar med låga utsläpp av koldioxid till förmån för extralortiga bensinmotorer i allt annat än A - C klass bilar, må vara hybrider som tar hjälp av batteri, är allt annan än smart. En Volvo XC60 eller annan populär högbyggd bil (SUV) med bensinmotor hur jävla dumt kan det inte bli.
Lika dumt som att i sitt hus slänga ut värmepumpen till förmån för en oljepanna.

#a • Uppdaterat: 2020-02-14 20:11
Styggavargen

Guran, om du inte missat det... det skiljer typ 15% lägre koldioxid med en diesel vs bensin..... så redan om du kör tex en SUV är du förbi en bensin vanlig bil i koldioxidutsläpp. Kör du en SUV som du säger på bensin, är det riktig illa... tja, om du nu ville släppa ut så mycket koldioxid som möjligt så var det bra! Så även om många går och tror att utsläppen skulle minska med diesel, så köptes SUV istället eller fyrhjulsdrift..eller SUV med fyrhjulsdrift och utsläppen minskade inte, utan ökade!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.