En ny generation Volkswagen Golf är alltid en stor nyhet i bilvärlden. Men faktum är att Golf den här gången hamnat lite i skymundan bakom den nya elbilen ID 3.
Golf är trots nytillskottet en enormt viktig modell för märket och det är många som är nyfikna på den nya generationen. En av de viktigaste nyheterna är att flera versioner av Golf kommer få hybriddrift, antingen med eller utan laddsladd.
Nu har Volkswagen släppt de första priserna för nya Golf. Totalt är det tre versioner som fått svenska priser och en av dem har mildhybridteknik. Samtliga modeller har partikelfilter, även bensinmotorerna.
Motor | 1,5 TSI PF | 1,5 eTSI PF | 2,0 TDI SCR |
Växellåda | 6-vxl manuell | 7-stegad DSG | 6-vxl manuell |
Effekt | 150 hk | 150 hk | 115 hk |
Förbrukning | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Pris | 273 900 kr | 299 400 kr | 274 900 kr |
En underlig detalj är att mildhybridmodellen 1,5 eTSI faktiskt har högre förbrukning än den vanliga bensinmodellen med lika mycket effekt. Anledningen är att modellen med mildhybridteknik har automatlåda istället för en manuell låda. Det är ingen felskrivning utan helt korrekt, enligt Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk.
"eTSI erbjuds enbart med DSG medan den vanliga bensinaren erbjuds enbart med manuell växellåda. Det nya här, är att i förra generationens Golf var skillnaderna mellan manuell och DSG större (5,9 för den manuella mot 6,4 för DSG-modellen). Nu är förhållandena 5,5 med manuell och 5,7 med DSG. Det betyder att mildhybridsystemet lett till att det är i DSG-alternativet som vi hittar den procentuellt största minskningen mellan gamla och nya Golf med bensinmotor", skriver han i ett mejlsvar.
I Sverige blir Volkswagen Golf utrustad med bland annat trezons klimatanläggning, parkeringssensorer fram och bak, digitala instrument, infotainmentsystem med 10,25-tumsskärm och regnsensor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jamen laddhybriderna då??? Det är de priserna jag vill se.
Det är ju illa.
Lägger man extra peng på någon typ hybridteknink vill man se plus resultat på bensinräkningen.
Och trezons klima är överreklamerat utan det känns snålt utrustat för det priset.
Nu har jag inte koll på hur det brukar se ut nu för tiden, men jag trodde att automat nu för tiden inte drog mer än manuella..
Men kan vi sluta låtsas att mildhybrider är nått speciellt snart? Sluta smutsa ner dom riktiga hybridernas namn med detta skräpet.
Intressant att bensinaren och dieseln kostar lika mycket, dom verkar helt klart utnyttja trenden med att folk väljer bensin. För en TDI med SCR har klart högre produktionskostnade än den bensinaren. Eller skiljer något annat som vi inter ser?
Så kan det gå när man inte kan bygga en riktig elhybrid ;)
Och när kommer nya GTI och vad kommer den kosta? är den enda golfen jag bryr mig om.
@Maisch
Bensinaren har ju ett partikelfilter för utsläppen.
@ simon no1
Eftersom VW inte bemödat sig om det det tidigare så kan de lika gärna hoppa över det steget och satsa på laddhybrider och elbilar istället.
Intressant med att dieseln kostar samma som bensinaren.
Och att 2,0 tdi bara levererar 115 hp.
Förr var det 1,6 td som levererade 115 hp.
Undrar om det inte är tryckfelsnisse har varit framme.
Och har dom slutat med golf 1,0 tsi som trots allt levererade 115 hp och som jag skälv hyrt i 160 mil och i huvudsak motorväg och stad och under dom 4 dagarna hamnade på ett förbruknings snitt på exakt 0,5 l/m.
En underskattad motor som levererar för en vanlig dödlig.
Hade hoppats på ett lägre pris och fler bensinare med DSG. Gillar verkligen interiören och tekniken i nya modellen. Håller tummarna för fler drivlinor.
Ser faktiskt ut som att 2.0 diesel (1968 cm3) verkligen bara ger 115 hk (enligt hemsidan).
Lite udda, då man annars gör motorerna mindre och lättare.
De har tydligen 1.0 på 110 hk kvar utomlands, men inte här.
Men, från 274.000 för en Golf?? Hiskeligt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.