Volkswagen Golf finns i många olika utföranden. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig i Arvidsjaur för att provköra den senaste busvarianten.
– Jag har varit på Arvidsjaursjön hela dagen och kört Golf R med en fyrcylindrig motor på 300 hästar, fyrhjulsdrift och ESP som går att stänga av, säger Marianne Sterner.
Hur var den att köra på sjön?
– Det var underbart, det var bilens rätta element om man säger så. Den är fantastiskt lättkörd. Om man tänker sig en linje och så rycker man lite i ratten och trampar lite på gasen så går bilen ut i sladd och går precis som man tänkt sig. Väldigt trevligt.
Är det för underhållningen man köper bilen?
– Ja, absolut, och för motorljudet, för den låter väldigt rart över 5 000 varv.
Vem ska köpa bilen?
– De som har råd, den kostar ju 374 900 kronor. Det blir väl rika pensionärer, en grupp som jag tyvärr inte tillhör, som vill bli unga på nytt.
När kommer den till Sverige?
– Den finns nu.
Läs hela provkörningen av Volkswagen Golf R i Vi Bilägare nummer 2/2014, som utkommer den 11 februari. Prenumeranter får tidningen tidigare och till lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf R?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att den inte ens ser sportig ut, motor och drivlinan gillas dock skarpt :)
375000:- för nåt som ser ut som en helt vanlig Golf, de skämtar?
Nej junkers, de skämtar inte. Eftersom det ÄR en Golf så ska den ju se ut som en sådan också. Annars skulle de ju sätta dit ett annat namn på den.. ;-)
Synd att dessa prestandavarianter så ofta görs bara med två dörrar. Visst, det sparar lite vikt och karossen blir förmodligen en gnutta vridstyvare, men när det ny ändå är en standardbil så kan väl den få behålla vettiga funktioner.
På ett sätt är det kul att Folka gått tillbaka till den mer ursprungliga, rätlinjiga designen där man till och med har sikt utan hjälpmedel - men speciellt rolig eller vacker är den ju inte.
Men det är en förbannat bra bil.
Säkert underhållande att köra men tyvärr så ser den ju i det närmaste lika alldaglig ut som en snik 105-hästars för 170...
Sciroccon däremot gillas bättre.
Roy J: Vill glädja dig med att den finns som 4-dörrars också :-)
Edit: Standard är 4 dörrar, 2-dörrarsutförande finns som kostnadsfritt tillval :-)
Jag kan uppskatta en sleeper...
Golf R...Hm... När kommer en ny prestandapassat?? Bara väntar!
Nog ser den fetare ut, det gör den. Men fortfarande totalt menlös. Lamporna är snygga som fasen men huven är för rund och fronten ser alldeles för snäll ut. Tror mycket ligger i att den inte har nån som helst design nertill.
http://www.ausmotive.com/images2/VW-Golf-R-Aus-05s.jpg
Den här ser betyligt fetare ut och den ä väl den förra utgåvan gissar jag på. De skarpa linjerna som går lodrätt på var sida om centerluftintaget och "splitter"-hörnen undertill gör sitt till för att ge lite karaktär. Den nya ser ut som vilken Caddy som helst.
Shogun - eftersom du så uppenbart sticker ut hakan så måste ju motfrågan bli om du anser att Toyota och inte minst Hyundai och Kia (dina nuvarande bilmärken) verkligen är några designmässiga stilbildare....
Golf har i alla fall skapat en egen bilklass och haft en tämligen konsekvent design som, precis som SiggeNn skriver, står sig betydligt bättre än många andra design-experiment som kanske kan verka "spännande" för stunden men är helt ute några få år senare. Det hade nog inte blivit nån Golf-klass om man ändrat formgivningen radikalt från generation till generation. Sen kan man givetvis ha åsikter runt formgivning av bilar men man kan i alla fall konstatera att den väg VW valt med bl a Golf varit synnerligen framgångsrik bland bilköparna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.