Volkswagen har gjort en stor sak av lanseringen av ID-familjen, det nya modellprogrammet med helt eldrivna bilar. Först ut är ID 3 som ska nå de första köparna i sommar och den ska följas av flera andra modeller.
I samband med att ID-familjen får fler och fler medlemmar, och i takt med att fler länder förbjuder försäljningen av nya bensin- och dieselbilar, är det inte otroligt att Volkswagen fasar ut modellnamn som Golf, Polo och Passat.
Det säger marknadschefen Jürgen Stackmann. På tidningen Auto Express fråga om de klassiska modellnamnen har någon framtid i länder som förbjuder bensin- och dieselbilar svarar han ”förmodligen inte”.
Men trots det är han övertygad om att dagens generation Golf, den åttonde i ordningen, kommer hinna ersättas av en ”Golfnia” innan eventuella förbud träder i kraft.
– Jag är övertygad om att ni kommer få se en Golf 9 Jag tror Golf kommer ha mycket intressant teknik innan det blir helt eldrivet, säger han till tidningen, och förtydligar:
– För helt eldrivna bilar vill vi ha optimerade plattformar som är helt eldrivna. De modellerna kommer kallas ID i framtiden.
Volkswagen Golf och Passat kommer alltså inte läggas ned i närtid och de kan mycket väl finnas kvar länge eftersom de finns som mildhybrider och laddhybrider. Även om nya förbränningsbilar förbjuds kan laddhybrider fortfarande vara tillåtna att sälja, och eftersom ID-modellerna blir helt eldrivna kan Golf och Passat finnas kvar länge som laddhybrider.
– Golf kommer fortsätta stå stark på många platser även i Europa, men också på andra platser utanför Europa som inte har möjlighet att gå över helt till eldrift lika snabbt. Så jag tror vi kommer se Golf 9 och ID-modeller parallellt.
I Sverige utreds just nu ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2030. Flera andra länder har liknande planer.
– Vi behöver se till att vi klarar målen i transportsektorn och de klimatmål vi satt upp. Då är det orimligt att vi fortfarande kör på fossila drivmedel, har Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, sagt i en intervju med Sveriges Radio.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det låter marknadsmässigt rätt.
Släpp en eldriven kombi nu. Suvar får för kort räckvidd på långkörning med sin dåliga aerodynamik och sedaner är för opraktiska om man vill ha med sig sin fyrbenta vän.
rigtigt, men de er jo langt fra at kunne magte dette, de fægter rundt og har det meget svært og vil givet få det svært efter diesel gate samt svigtende kvalitet. uha det er ikke godt for folkevogn . men held og lykke..
V70Silver. .nä det går inte...alla måste köra SUV!! Det är den snålaste och bästa biltypen!
Ja du Styggavargen, suvar är poppis bland tillverkarna för deras höga marginaler och kunderna gillar dem för designen. När vi överger dieselbilar så lär intresset minska för höga och klumpiga suvar till förmån för mer aerodynamiska bilar även om de har ett visst suv-stuk typ Tesla y.
Jag skulle gärna ha en elbil typ ID3 Sports Combi. Ingen högbyggd suv.
Golf 9? Golf 8 kom nyss.
Och varför ser man bara reklam av gamla Golf 7 som elbil när det rimligen borde vara ID3...? Big problems in tyklant?
Golf 9? Golf 8 kom nyss.
Och varför ser man bara reklam av gamla Golf 7 som elbil när det rimligen borde vara ID3...? Big problems in tysklant?
Golf 9? Golf 8 kom nyss.
Och varför ser man bara reklam av gamla Golf 7 som elbil när det rimligen borde vara ID3...? Big problems in tysklant?
Golf 9? Golf 8 kom nyss.
Och varför ser man bara reklam av gamla Golf 7 som elbil när det rimligen borde vara ID3...? Big problems in tysklant?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.