Nästa artikel
Efter uppehållet – nu smyger Volkswagen igång fabrikerna igen
Nyheter

Efter uppehållet – nu smyger Volkswagen igång fabrikerna igen

Publicerad 26 april 2020
Allra först ur startblocken är fabriken som bygger elbilen ID 3.

Volkswagen har precis som de flesta andra stora biltillverkare tvingats stänga fabrikerna de senaste veckorna på grund av coronaviruset. Men nu ska några av fabrikerna långsamt börja startas upp igen.

Allra först ut är Volkswagens fabrik i Zwickau, och det är ingen slump. Det är den fabriken som bygger nya elbilen ID 3, som drabbats av en del inkörningsproblem men där Volkswagen flera gånger gjort klart att modellen ska nå de första köparna i sommar som utlovat.

De anställda jobbar under hård press för att få modellen klar i tid och därför är det inte konstigt att det är just Zwickau som är först ur startblocken när Volkswagen börjar köra igång fabrikerna efter uppehållet.

Fabriken i Zwickau ska i början bygga 50 bilar per dag. Den vanliga kapaciteten i normala fall ligger på 150 bilar per dag.

De anställda i fabriken måste ha ansiktsskydd när de befinner sig mindre än 1,5 meter från en kollega. De måste också kolla kroppstemperaturen innan arbetspasset påbörjas.

I Kina har Volkswagen redan öppnat 32 av de 33 fabrikerna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-26 18:06
Audi A5 SB

Även Volvo Cars smyger igång. Problem kvarstår dock med att man inte får loss bärarmar från en italiensk fabrik. Normalt sett kan man bygga bilar utan vissa delar - de som fattas kan monteras senare. Det funkar naturligtvis inte med bärarmar. Det pågår påtryckningar både högt och lågt för att få hit delarna som fattas för att rulla för fullt. Vad gäller kostnader, så pratar vi inte miljoner.....

#2 • Uppdaterat: 2020-04-26 23:54
LeifV

Varför är det så viktigt att starta ID3 -fabriken först? VW har ju en rejäl buffert sådana ståendes i väntan på att mjukvaran skall bli färdig. Har de likadana buffert:ar för övriga modeller?

#3 • Uppdaterat: 2020-04-27 17:02
Peter E

Idag på morgonen startade även produktionen i Wolfsburg.
I liten skala ännu, 10-15% av normal kapacitet.
Första bilen var en Golf :-)

#4 • Uppdaterat: 2020-05-10 08:01
Jarl Karlsson

ID3 är ett fiasko.
Varför gör VW reklam för gamla elgolfen nu??
Borde ju vara ID3 som får all uppmärksamhet...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.