Inga pengar som plåster på såren för europeiska kunder.
Trots påtryckningar står Volkswagen fast vid att europeiska kunder inte får ekonomisk ersättning i utsläppsskandalen.
I USA får Volkswagenägare kompensation med 1000 dollar i sviterna av utsläppsskandalen. EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska har i diskussioner med Volkswagens vd Matthias Müller begärt att kunder på den europeiska marknaden skulle behandlas på samma sätt. Men det blev blankt nej från biljättens sida.
I ett uttalande skriver Volkswagen att: ”Situationen i USA och Kanada är inte per automatik jämför med marknader i övriga världen.” Man påpekar att man i Europa koncentrerat sig på reparations- och serviceprocessen.
– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger informationschefen Marcus Thomasfolk till TT.
I ett uttalande skriver Volkswagen att: ”Situationen i USA och Kanada är inte per automatik jämför med marknader i övriga världen.” Man påpekar att man i Europa koncentrerat sig på reparations- och serviceprocessen.
– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger informationschefen Marcus Thomasfolk till TT.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Milkylainen, vilken skada har du lidit som du vill ha kompensation för, konkret?
Det som förvånar mig är att VW inte anser att att alla kunder har ett lika värde.
Jag begriper inte hur man tänker, då man vårdar sitt varumärke.
Det är 2000 talet och värdegrundsarbetet borde även nått VW.
All olik människosyn från Tysklands 1930-40 tal (med detta menar jag endast, att alla människor inte värderades lika) är ännu i dag inte helt bortstädat från VW huset efter 70 år. Fragment finns kvar, helt klart värderas människor olika beroende var i från de kommer/bakgrund.
Är det bara jag som får lite dåliga vibbar från Tysklands historia?
Men Scania kan skratta sig lyckliga så länge inte VW behöver pynta, ännu mera.
Mindre stolt VW ägare/förare.
PNI: Var någonstans i världen behandlas folk lika??
Peter E.
Du har rätt.
Ingenstans, det var därför jag skrev det hela.
Oavsett om det är USA eller EU ska man kräva ersättning. VW har sålt en produkt med en viss prestanda som man köpt. En uppdatering av mjukvaran som innebär en ökad förbrukning och försämrad prestanda betyder ökad värdeminskning och ökade driftskostnader för ägaren.
Geroge, var har du fått dina uppgifter ifrån? eget påhitt :)
Bra svar S-E-S. Verkar som att andra än VW ägare vill ha ersättning. Har själv en Passat diesel, och det är den bästa bil jag haft, och då har jag haft många sedan 1970. Handen på hjärtat, hur många tänkte på CO2 eller NOx när man köpte en ny bil för fem år sedan? Det jag var ute efter förutom de normala kriterierna var bränsleförbrukning, och där kan jag notera att jag inte är besviken. Tvärtom. Nu har jag lagt beställning på en ny VW, en supermiljöbil. Denna gång tänker jag på miljö, förutom de ordinarie kriterierna.
Nu väntar jag på att någon kommenterar hur kränkt hen är. :-D
Tycker felet var snarare att VW betalat ut ersättning i USA i pengar. Möjligen kan jag tycka det varit ok om man givit ut en värdecheck på 1000 dollar i rabatt för nästa köp från VW, med säg 5 års giltighetstid. Nu känns det som det bara blev fel på alla sätt med dessa 1000 dollar och jag tror inte ens dom som fått pengarna givet är nöjda med, kan kännas som små pengar ändå eller som man köper tystnad. Bättre alltså att fixa till så gott det går i efterhand och ge rabatt för nästa bil.
Det tror jag också lättare hade accepterats av andra VW-ägare i andra länder, som inte får nån kompensation alls.
Det har du nog rätt i Vidstige.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.