Nästa artikel
EU: Volkswagenägare borde kompenseras
Nyheter

EU: Volkswagenägare borde kompenseras

Publicerad 20 januari 2016 (uppdaterad 20 januari 2016)
Europeiska kunder borde få samma ersättning som amerikanska i Volkswagenskandalen, tycker EU.
Kräver samma ersättning som till USA-kunder.
Europeiska Unionens industriomissionär Elzbieta Bienkowska kräver i ett brev till Volkswagens vd Matthias Müller att Europeiska Volkswagenägare som drabbats av utsläppsskandalen borde få liknande ersättning som kunder i USA.

Där erbjuds ägare till de fordon som berörs ett goodwill-paket i form av presentkort på 1000 dollar.

Bienkowska skriver också att hon vill ha detaljerad information om hur många bilar som påverkats per land, samt en uppskattning av förväntad påverkan av kväveoxidutsläpp per kilometer. Hon vill även veta mer ingående tekniska detaljer kring de presenterade lösningar som presenterats.
 
Diskutera: Borde europeiska Volkswagenägare få bättre kompensation?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-20 11:24
Hackenbush

Självklart borde de få det. De har ju blivit lurade vid sitt köp av bil.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-20 11:25
Reverend Benny

Nja, det beror väl på om den enskilda Volkswagenägaren lidit eller kommer få lida ekonomisk skada av detta.
Men då EU och många länder mest bryr sig om CO2 och sätter skatten efter det så är det nog en fråga för respektive land.
Däremot kan nog städer som fått betala dryga böter till EU för att dom haft för mkt utsläpp i storstäderna ha intresse i ersättning.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-20 11:46
Pi

Japsen - och du tror alltså inte att fusket med påföljande skriverier gjort att det svidit rejält redan ? Visst skall VW göra rätt för sig men min personliga uppfattning är nog att dom redan insett det och att det svidit rätt rejält. Och flera ekonomiska smällar lär nog komma vad det lider så du kan nog vara lugn.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-20 14:05
Tvärnit

Givetvis o mer därtill, en ny av samma modell iofs kan inte inte två fel bli till ett rätt men ändå.

Europeiska Unionens industriomissionär? Det hela startade som en rent amerikansk "affär", härligt att vi har sådana kompetenser det känns tryggt.....

#5 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:19
karl g

Att bara meddela oss om en "mjukvaruuppdatering ska ske" och inte ett ord om hur det påverkar bränsleförbrukning eller minskat effektuttag är ju klart dåligt av Volkswagen. Enbart trolleri med datorn i sig räcker ju inte utan att något sker med ovanstående. En motor med ökad bränsletörst eller rent av färre hk är ju inte den bil jag köpte. Det bör vi naturligtvis få kompensation för.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-20 15:57
1storstark

Har inte VW ägarna redan fått kompensation, i form av för låg skatt. Åtminstone i Sverige. Det är väl i så fall staten som ska ha den kompensationen.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-20 16:15
Pi

1storstark - fast nu är det ju inte CO2-utsläppen som primärt har varit orsak till de problem VW befinner sig i - och det är CO2 som ligger till grund för beskattningen i Sverige såvitt jag förstått. Skall vi dra in faktiska CO2-utsläpp så är nog inte VW ensamma om att förlora miljö-klassningen i så fall utan det gäller nog de flesta bilar utom rent el-drivna känns det som.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-20 16:46
S-E S

För att få kompensation måste man kunna visa vilken skada man lidit och det kan nog vara knepigt när man ska visa att man lidit skada av just den bil man äger och att ingen annan bil har orsakat skadan.
Om man tar alla bilar på den svenska marknaden med förhöjda CO2-utsläpp så blir det mycket enklare.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-20 18:05
SLAM

VW har nyligen tömt Scania på en del av kapitalet 9,6 miljarder för att täck en del av nuvarande förluster.
Nu harScania kvar några miljarder som VW kan hämta om nu en del tycker det är rimligt?

#a • Uppdaterat: 2016-01-21 08:42
LeifV

Lite märkligt att inte EU's konsumentorganisationer uppmärksammar VW's vaga, luddiga uttalande om att "målet" är att bilarna inte påverkas av åtgärden.

EU borde kräva att detta klargörs helt och hållet.

Så länge VW inte visar att de nått målet så är det ju rent idiotiskt att lämna in en VW för den halvfärdiga "åtgärden". Bättre vänta tills VW inte bara löst avgasproblemet, utan även sett till att nått sitt mål och att bilen INTE blir (negativt?) påverkad alls

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.