I och med lanseringen av den nya generationen Passat och Tiguan har Volkswagen anammat en ny designstrategi. De båda modellerna har ett utseende som direkt för tankarna till de eldrivna ID-modellerna – och det är ingen slump.
Det berättade Volkswagens Matthias Baehr, som presenterade sig som produktspecialist, i samband med en mediavisning av de nya modellerna i slutet av augusti.
– Vi vill föra el- och förbränningsbilarna närmare varandra, både invändigt och utvändigt, sa han.
Den nya filosofin innebär att bilarna har nya ansikten, med kylargrillar som är dolda i stötfångarna. Och medan föregående modeller hade konstgjorda avgasrör i gjuten plast är de nu helt dolda – precis som på 90-talet. Och det är den nya riktningen för märket, menar Matthias Baehr.
– De fejkade avgasrörens decennium är över, förklarar han.
”Jag tror inte det kommer säljas några förbränningsmotorbilar här om 10–15 år”
Tillsammans med ny laddhybridteknik med upp till tio mils räckvidd på el hoppas Volkswagen att detta ska vänja fler kunder vid tanken på att ha en elbil – något som för många kunder, inte minst i Tyskland, fortfarande är ett främmande koncept.
Med den längre elektriska räckvidden är tanken att de vardagliga resorna ska kunna göras på el, medan bensinmotorn finns där som en extra trygghet.
De nya bilarna kommer dock fortfarande säljas med både bensin- och dieselmotorer. Men den teknikens dagar är snart räknade i Europa, menar Matthias Baehr.
– Jag tror inte det kommer säljas några förbränningsmotorbilar här om 10–15 år, säger han.
Efter år 2035 planerar EU att förbjuda alla nya bilar som inte är eldrivna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 29 september 2023 "Fejkade" avgasrör är -ofta …
- 28 september 2023 Bakgrunden är att falska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.