Trots den starka suv-trenden är Passat fortfarande en av VW-koncernens viktigaste modeller. Hittills i år står dock Passat bara för åtta procent av Volkswagens svenska nyregistreringar, vilket nästan är en halvering jämfört med samma period i fjol.
Med nya generationen Passat, som är den nionde i ordningen sedan premiären 1973, hoppas Volkswagen kunna lyfta försäljningen igen och locka kunder som hellre vill ha en vanlig kombi än en suv.
Nya Volkswagen Passat växer ordentligt: den är hela 14 centimeter längre än föregångaren och mäter 4,92 meter på längden. Det är bara tre centimeter kortare än Volvo V90.
– Den är rymlig och känns större än tidigare, men har fortfarande rätt dåligt takutrymme bak för långa personer på grund av soltaket, säger Vi Bilägares utsände Magnus Kvandal som provsuttit på plats vid premiären.
Volkswagen lyfter fram komforten som ett av de främsta försäljningsargumenten. Passat har fått bättre innerutrymmen tack vare fem centimeter längre axelavstånd, nya elektroniska stötdämpare, bättre ljudisolering och nyutvecklade, ergonomiska stolar med massage. Som tillval finns ett akustikpaket med bland annat laminerade rutor.
Volkswagen Passat får både bensin- och dieselmotorer utan laddkontakt, till skillnad från Volvos modeller, men kommer också som laddhybrid i två varianter kallade Passat eHybrid med 204 eller 272 hk. Elräckvidden är numera omkring tio mil tack vare ett 19,7 kWh stort batteri.
Dessa kan även snabbladdas med 50 kW vilket är ovanligt i laddhybrider.
På insidan märks en tydlig nyhet: de fysiska knapparna på ratten är tillbaka, efter hård kritik från både motorjournalister och bilägare. Passat får senaste generationen infotainmentsystem som kallas MIB4, med 12,9 eller 15 tum stor skärm, och som premiärvisades i ID.7.
– Infotainmentsystemet känns mycket bättre och modernare än tidigare, säger Magnus Kvandal.
Volkswagen Passat kommer enbart som kombi (kallad Sportscombi) och enbart med sex- eller sjustegad automatlåda (DSG). Fyrhjulsdrift är standard på de starkare varianterna men finns inte till laddhybriderna. Dragkrok är tillval och maximal släpvikt är 2 200 kilo.
Modellen lanseras under första kvartalet 2024 och försäljningen startar i höst. Priserna är inte klara. Tillvalen kommer till stor del bakas ihop till olika paket för att hålla nere antalet individuella tillval. I standardutrustningen ingår bland annat Apple Carplay och Android Auto, klimatanläggning, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och backkamera.
Det finns ännu inga uppgifter om den upphöjda versionen Passat Alltrack kommer tillbaka.
- Laddhybrid: 204 eller 272 hk (1,5-liters bensinmotor)
- Bensin: 150 hk (mildhybrid) samt 204 eller 265 hk (ej mildhybrid)
- Diesel: 122, 150 eller 193 hk
Det är inte säkert att alla motorversioner ska säljas i Sverige. De båda laddhybriderna och mildhybriden kommer dock säljas i Sverige, liksom någon eller några versioner med fyrhjulsdrift. Dubbelkopplingslådan DSG är standard i alla varianter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 2 september 2023 jag förstår inte fablessen…
- 31 augusti 2023 Jo jag känner till ID7…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.