Nästa artikel
Volkswagen ber om ursäkt efter rasistisk reklamfilm
Nyheter

Volkswagen ber om ursäkt efter rasistisk reklamfilm

Publicerad 12 juni 2020
Försäljningschefen trodde filmen var fejkad och att någon hackat kontot.

Volkswagen har haft en hel del att be om ursäkt för de senaste åren, inte minst dieselskandalen. Nu är det dags igen.

Den här gången ber Volkswagen om ursäkt för en annons för nya generationen Golf med rasistiska toner. Den fick enormt mycket kritik samtidigt som protesterna i USA började växa sig allt starkare efter att en polis i Minneapoils kvävt en afroamerikansk man till döds.

I filmen används afroamerikanska personer som dockor, och kritikstormen blev kraftig. Filmen har nu tagits bort och Volkswagen ber om ursäkt i ett pressmeddelande. Företaget hävdar att kritiken var helt rättfärdigad.

– Detta gick över gränsen för de värden Volkswagen står för, säger Hiltrud Werner, som är styrelseledamot i Volkswagen med ansvar för integritet och juridik.

Volkswagen säger sig också ha vidtagit åtgärder för att den här typen av händelser inte ska kunna hända igen, bland annat med en tydligare process för att godkänna nya reklamfilmer och genom att utöka utbildningen om etik.

– Den kritiska punkten var att vi misslyckades med att hitta de rasistiska elementen i filmen. Jag vill be om ursäkt för det här bedömningsfelet, säger marknadschefen Jochen Sengpiehl.

Trodde kontot blivit hackat

Kritikstormen blev en väckelsepunkt för Volkswagen, enligt försäljningschefen Jürgen Stackmann, som även han ber om ursäkt till alla som tagit illa vid sig.

– Våra kontroller var helt klart otillräckliga när det kommer till etiska bedömningar. Det är vår plikt att bekämpa racism varje dag, säger han.

Jürgen Stackmann trodde först att reklamfilmen var fejkad.

– När en kollega ringde mig och skickade en länk var min första tanke att detta måste vara fejk. Min andra tanke var att någon har hackat vårt konto. Jag var djupt chockad och frågade mig själv om detta var sabotage eller om vi verkligen gjort en så stor blunder oavsiktligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-12 13:21
Jarl Karlsson

Själv dricker jag kaffe och äter chokladbollar.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-12 13:42
N-iklas

Vem orkar se på en reklamfilm?
Häpnadsväckande att någon ännu är så dum att man slängar pengar på något som är så vidrigt att se på och höra på.

De som gör dessa filmer ser ut att vara störda sadister hela bunten eftersom syftet är att framkalla mesta möjliga lidande hos den stackare som inte lyckas undvika katastrofen.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-12 21:23
Carl Trefalt

Volkswagen går över gränsen, när det gäller det mesta.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-13 20:13
Saabium

Tydligen svårt att styra världens största (eller näst största?) bilföretag.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-13 10:21
milkylainen

Jag är fascinerad över att man tycker att den här filmen inte borde passerat filtret p.g.a den rasistiska undertonen.
Funderar mest på hur den kunde passera något filter överhuvudtaget?
Ingen aning vad poängen skulle vara, vad de försöker säga eller något överhuvudtaget?
Man undrar vilket gäng som satt och tyckte "Jamen den här är ju bra, den släpper vi!"...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.