De senaste månaderna har varit turbulenta på Volkswagen. Förutom lanseringen av nya elbilen ID 3 – som varit kantad av mjukvaruproblem – har nya Golf drabbats av kvalitetsproblem.
Koncernen har förstås som alla andra bilmärken drabbats hårt av coronakrisen. VW-chefen Herbert Diess fick förklara produktionsmissarna inför Volkswagens styrelse i förra veckan.
Nu står det klart att Herbert Diess inte längre blir kvar som chef för Volkswagens personbilar. Den tidigare operativa chefen Ralf Brandstätter tar över för att Herbert Diess enligt Volkswagen ”ska få mer frihet att utföra sina uppgifter som koncernchef”.
Styrelsen tog beslutet under ett extrainsatt möte under måndagen.
”Målet är ett tydligare fokus på respektive uppgifter i toppen av Volkswagengruppen i den pågående omställningen av bilindustrin”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.
Herbert Diess har arbetat under extremt hård press de senaste åren, när Volkswagen försökt lägga dieselskandalen bakom sig och använda den som ”språngbräda” för att köra igång en enorm satsning på eldrift.
Nu kräver styrelsen resultat och då står det alltså klart att Herbert Diess visserligen blir kvar som koncernchef, men inte som chef för Volkswagen.
Ralf Brandstätter är en veteran inom koncernen. Han började på Volkswagen 1993 och blev operativ chef 2018.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Menar inte Erik Söderblom ViB "de senast 10 åren"?
Det sägs att det tar lång tid att bygga upp ett gott rykte men det går att förstöra över en natt. Det gäller inte VW. De har haft allvarliga kvalitetsproblem mycket länge med bl.a. motorer, kamdrivning, växellådor, dieselfusk med mera men fortsätter att sälja bra.
Mjukvarubugg problem hos VW.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.