Biltillverkaren lovade "sommaren 2020". Nu blir det som tidigast i september, utan vissa mjukvarufunktioner.
Den 17 juni 2020 öppnar Volkswagen upp systemet för att slutföra köpet av deras nya elbil. Det riktar sig till de kunder som står i kö för en av de 30.000 bilar som utgör 1st Edition. Försäljningen för de som inte står i kö startar fyra veckor senare, alltså i mitten av juli.
Volkswagen har under arbetet med ID.3 haft problem med mjukvaran. Försäljningschefen Jürgen Stackmann har tidigare sagt att alla finesser kommer att vara på plats vid start, men för de som vill ha sin bil riktigt tidigt blir det en kompromiss. Kunderna som står i kö kan välja att få sin bil levererad i september utan vissa funktioner aktiverade, så som tekniken med förstärkt verklighet i head-up displayen och App Connect som sammankopplar smartphone med bilens infotainmentsystem. En gratis mjukvaruuppdatering erbjuds när systemen är tillgängliga.
Det finns också möjlighet att senarelägga sin leverans av bilen till sista kvartalet i år, då med alla funktioner tillgängliga från början.
ID.3 First Edition har ett batteripaket på 58 kilowattimmar som beräknas ge en räckvidd på 42 mil. Bilen drivs av en 204 hästars elmotor på bakaxeln. Den finns i tre utrustningsnivåer, varav den billigaste går loss på 409.900 kronor i Sverige, eller 349.900 kronor efter elbilspremien på 60 000 kronor.
Diskutera: Tror du att Volkswagen ID.3 kommer att bli en försäljningsframgång?
Volkswagen har under arbetet med ID.3 haft problem med mjukvaran. Försäljningschefen Jürgen Stackmann har tidigare sagt att alla finesser kommer att vara på plats vid start, men för de som vill ha sin bil riktigt tidigt blir det en kompromiss. Kunderna som står i kö kan välja att få sin bil levererad i september utan vissa funktioner aktiverade, så som tekniken med förstärkt verklighet i head-up displayen och App Connect som sammankopplar smartphone med bilens infotainmentsystem. En gratis mjukvaruuppdatering erbjuds när systemen är tillgängliga.
Det finns också möjlighet att senarelägga sin leverans av bilen till sista kvartalet i år, då med alla funktioner tillgängliga från början.
ID.3 First Edition har ett batteripaket på 58 kilowattimmar som beräknas ge en räckvidd på 42 mil. Bilen drivs av en 204 hästars elmotor på bakaxeln. Den finns i tre utrustningsnivåer, varav den billigaste går loss på 409.900 kronor i Sverige, eller 349.900 kronor efter elbilspremien på 60 000 kronor.
Diskutera: Tror du att Volkswagen ID.3 kommer att bli en försäljningsframgång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, den blir en framgång. Det finns mängder av trogna VW-köpare som väntar med spänning på leverans.
Känns som att skjuta sig i foten att leverera en bil som inte har basala funktioner som smartphone-uppkoppling. Jag lever i förhoppningen om att produkter jag köper är färdiga vid leverans.
Man börjar bli van vid att det inte går att lita på detta företag, tur man hållt sig ifrån dom :)
Jag tror som Saabnisse med att den blir en framgång, dock inte för att det är en bra produkt de levererar, utan för att de har så många trogna kunder som köper bara för att det är en VAG-produkt.
Ser man till vad man får för pengarna är den långt ifrån prisvärd.
Det blir intressant att se tidningarnas första tester av den här varianten till halvfärdig bil. Samtidigt en intressant prövning för biljournalisterna som nu skall ge sig ut att jaga buggar, svag mjukvara etc som ett tillägg till allt annat de normalt utvärderar.
VW har ju inte direkt gjort sig kända för god kundvård, så det blir även intressant att se hur de hanterar eventuella buggar som dyker upp. Eller bara förseningar, som att app connect kanske inte inträffar på flera år, och inte till sista kvartalet.
Det är inte bara med ID3 som VW haft problem med mjukvaran. Nuvarande App Connect är värdelöst och fungerar väldigt dåligt. Bara att läsa användarkommentarerna i appstore och GooglePlay så framgår det att problemen med att få mobilen att lira tillsammans med bilen funnits länge.
VW verkar ha väldigt svårt att hitta mjukvarukompetens för att fixa problemen med apparna. De har svarat i stort set likadant sedan 2018 att: "Tack för din kommentar. Vi beklagar besväret. Vi arbetar ständigt med utvecklingen av våra produkter för att kunna erbjuda dig ännu bättre service i framtiden. Du har också möjlighet att kontakta oss på weconnect-support@volkswagen.de. Med vänlig hälsning Volkswagen"
Någon som tror att de får fix på problemen till sista kvartalet i år när de haft 2-3 år på sig redan?
Det var problem med appen till min e-up som jag köpte 2014. Sånt måste funka idag.
Alltså, kom igen VW. Snacka om att man behövde vara ute tidigt på torget för att märkas på marknaden. Det känns rätt pinsamt att det inte är ordning på mjukvaran och finesserna ännu.
Det som kan trösta en är ju att ID.3 med största sannolikhet kommer att vara en bra bil/elbil om något år.
Misslyckad mjukvara är verkligen inte bra.
Provkörning: https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/id3/105543/new-volkswagen-id3-2020-review
Tummen ned för interiörkvaliteten, men annars överlag positiv recension. Blir 2021 året då elbilsförsäljningen kommer igång ordentligt (i Europa)?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.