Semestertrafiken leder till en ökning av dödsolyckor i trafiken. Därför satsar MHF på en kampanj där bilister uppmanas vara utvilade och nyktra.
- Vi vill få bilisterna att tänka till och påminna dem om hur viktigt det är att vara en vaken, nykter förare som följer trafikreglerna, säger Tom Bjerver, vd Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF.
Nästan en tredjedel av årets dödsolyckor i trafiken brukar inträffa under juni till augusti. Semestertider leder till ökad trafik och bilisterna kör längre sträckor än vanligt, vilket ökar olycksrisken.
Motorförarnas Helnykterhetsförbund satsar därför på kampanjen "Ta Paus" under sommaren. I kampanjen "Ta Paus", som infaller helgen 30 juli-1 augusti, finns MHF ute bland bilisterna för att bidra till säkrare vägtrafik.
- Vi bemannar 66 rastplatser från Vellinge i söder till Gällivare i norr. Våra funktionärer bjuder på fika och pratar trafiksäkerhet med besökarna, berättar Tom Bjerver.
MHF hoppas att kampanjen ska leda till att bilister uppmärksammar vikten av att vara en "fräsch förare - utvilad och nykter".
Nästan en tredjedel av årets dödsolyckor i trafiken brukar inträffa under juni till augusti. Semestertider leder till ökad trafik och bilisterna kör längre sträckor än vanligt, vilket ökar olycksrisken.
Motorförarnas Helnykterhetsförbund satsar därför på kampanjen "Ta Paus" under sommaren. I kampanjen "Ta Paus", som infaller helgen 30 juli-1 augusti, finns MHF ute bland bilisterna för att bidra till säkrare vägtrafik.
- Vi bemannar 66 rastplatser från Vellinge i söder till Gällivare i norr. Våra funktionärer bjuder på fika och pratar trafiksäkerhet med besökarna, berättar Tom Bjerver.
MHF hoppas att kampanjen ska leda till att bilister uppmärksammar vikten av att vara en "fräsch förare - utvilad och nykter".
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj vilken ny nyhet !
Kör E4 från Stockholm till Hälsingborg hur många rastplatser hittar du för ett spontan stopp om du känner dej lite seg. Nä då skall du svänga av till någon stor anläggning och det blir inte av för det är krångligt och du fortsätter istället.TSV hade samma kampanj för några år sedan och jag påpekade detta i ett mail till dem och undrade om det inte var möjligt att ändra på detta förhållande med lite fler mindre enklare rastplatser. Är det någon som tror att jag fick ett svar. Nej just det har aldrig hört ifrån dem. Men skriva folk på näsan det är dom duktiga på! Tsv heter väl Transportstyrelsen idag. Samma skit men i två högar.
Jag har också noterat att när man står still är benägenheten att krocka mindre. Men vad som är revolutionerande är att när du står still så är det lika trafiksäkert för den som är nykter som för den som är full!
Tfan; Det kostar för mkt att bygga rastplatser tycker vägverket (eller vad f..n de nu heter idag). En av- o påfart till en mv är inte billig och blir därmed bortprioriterad för ngt 'nyttigare'!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.