Trots att föraren släppt gasen kan 158 000 bilar från Volvo öka farten. Volvo varnar nu bilägarna efter 55 rapporterade fall.
Volvo kommer den här veckan att skicka varningsbrev till 158 000 bilägare i mer än 30 länder.
Volvo skenar
Bilägarna ska uppmanas att kontrollera om oljenivån är för hög.
Om så är fallet riskerar olja att tränga in i motorn och fungera som bränsle.
Konsekvensen blir att bilarna kan gå av sig själva - eller i värsta fall öka farten.
- Motorn kan fortsätta i flera minuter på det sättet. För att få stopp på bilen ska man lägga i neutral växel och bromsa, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.
Dieselbilar omfattas
Beskedet kommer efter att Volvo fått in 55 rapporter om skenande bilar.
Hälften av fallen har inträffat i Tyskland, men inget i Sverige.
Åtta modeller med dieselmotorer och dieselpartikelfilter omfattas.
Dessa modeller, med de femcylindriga motorerna 2,4D och D5, berörs:
S40/V50, årsmodell 2006-2010
C30/C70, årsmodell 2007-2010
S80, årsmodell 2007-2009
V70/XC70, årsmodell 2008-2009
XC60, årsmodell 2009.
32 000 av bilarna finns i Sverige.
"Obehaglig upplevelse"
Inga olyckor eller personskador har orsakats av problemet, uppger Volvo.
- Men för föraren kan det vara en obehaglig upplevelse, säger Per-Åke Fröberg
- Det kan upplevas som att bilen gasar av sig själv.
Den höga oljenivån kan bero på att för mycket olja fyllts på vid service eller att diesel trängt in i oljetråget via partikelfiltret.
Om oljenivån är under maxgränsen finns ingen risk för skenande bilar.
- Eventuellt måste mjukvaran ändras och i så fall kommer vi att återkalla bilar, säger Per-Åke Fröberg.
Diskutera: Vad tycker du om skenande Volvobilar?
Volvo skenar
Bilägarna ska uppmanas att kontrollera om oljenivån är för hög.
Om så är fallet riskerar olja att tränga in i motorn och fungera som bränsle.
Konsekvensen blir att bilarna kan gå av sig själva - eller i värsta fall öka farten.
- Motorn kan fortsätta i flera minuter på det sättet. För att få stopp på bilen ska man lägga i neutral växel och bromsa, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.
Dieselbilar omfattas
Beskedet kommer efter att Volvo fått in 55 rapporter om skenande bilar.
Hälften av fallen har inträffat i Tyskland, men inget i Sverige.
Åtta modeller med dieselmotorer och dieselpartikelfilter omfattas.
Dessa modeller, med de femcylindriga motorerna 2,4D och D5, berörs:
S40/V50, årsmodell 2006-2010
C30/C70, årsmodell 2007-2010
S80, årsmodell 2007-2009
V70/XC70, årsmodell 2008-2009
XC60, årsmodell 2009.
32 000 av bilarna finns i Sverige.
"Obehaglig upplevelse"
Inga olyckor eller personskador har orsakats av problemet, uppger Volvo.
- Men för föraren kan det vara en obehaglig upplevelse, säger Per-Åke Fröberg
- Det kan upplevas som att bilen gasar av sig själv.
Den höga oljenivån kan bero på att för mycket olja fyllts på vid service eller att diesel trängt in i oljetråget via partikelfiltret.
Om oljenivån är under maxgränsen finns ingen risk för skenande bilar.
- Eventuellt måste mjukvaran ändras och i så fall kommer vi att återkalla bilar, säger Per-Åke Fröberg.
Diskutera: Vad tycker du om skenande Volvobilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Re: Per Erik så här säger chefen på Taxi stocholm: - Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.
Så jag tror du får kolla dina påståenden lite bättre....:)
Håller med Saabnisse! Vi bilägare borde göra som Teknikens värld gjorde det skulle förmodligen göra att vi skulle slippa det värsta snacket här.
Hej alla:)
Så som jag har förstått det hela berodde Volvos fel på att man hade fyllt på för mycket olja vid sevice i det flesta fall de nämnde även eventuellt mjukvarufel men så länge oljeniv ån inte var över max-sträcket var det ingen fara. Alltså så kunde bilisten själv undvika felet. Så till alla som drog paralleller till toyatas problem vill jag säga att resultatet mer eller mindre är desamma men Toyotaägarna inte kunde göra något åt det, en väsentlig skillnad.
Tills sist kom ihåg att man kör bil istället för att åka bil samt köp en bil med hjärtat och säg att du kan leva med dess brister istället för att sopa dem under mattan:)
Janne: Vart vill du komma med ditt inlägg? Ingenstans som så många andra?
Håller med Saabnisse och Volvo RWD igen. Så skönt på TV nuförtiden.
Per Erik - detaljerad referens tack eller tycker du bara?
Per erik, Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att jag aldrig har råkat ut för något av dina gissningar eller aldrig ens blivit tvungen att uppsöka verkstad annat än när jag servar bilarna.
Okey jag ska erkänna att jag faktiskt har fått bytt ut xenonglödlamporna nu på min Lexus IS300-02:a men i övrigt har varken jag eller ägaren som köpte bilen ny haft ett enda problem med den under dessa år och då menar jag inte ett enda, aldrig någon åtgärd före besiktningen och aldrig någon ombesiktning, har inte bytt ut något i samband med service och har aldrig bytt en del i tex framvagn eller någon elkomponent eller you name it trots att det finns en hel del utrustning som skulle kunna strula på en sån bil, samma sak var det med min förra äldre Lexus och tidigare Toyotor, inte ens min Toyota MR2 Turbo från 1990 har jag råkat ut för något haveri eller bytt några elkomponenter alls på trots den verkligen får bekänna färg och jag kör bla bankörning med den varje år, men du kan ju alltid försöka fantisera dig bort i drömmarnas värld att jag säkert har massor med fel på mina bilar, du som verkar veta...
Nu skenar Volvo ännu mer....:) http://www.expressen.se/motor/1.1978956/volvos-okrockbara-bil-krockade
Tänk att det faktiskt fanns en vettig kommentar här! Det trodde jag faktiskt inte, eloge till Robin. Folk är så sjukt rabiata när det kommer till deras favoritmärken. "Det och det märket är det aldrig fel på!" Haha, hör ni inte hur patetiskt det låter?
F.ö. vad gäller oljespädningen, så är det narturligtvis inte så att "det läcker in olja genom partikelfiltret". Vad som händer är att när filtret ska regenereras sprutas stora mängder bränsle in efter huvudinjektionen. Tanken är att bränna diesel i avgassystemet istället för i cylindrarna, för att på det viset komma upp i den höga temperatur som behövs för regenerering. Om regenereringen avbryts och startas om många gånger i rad (ex.vis vid mycket stadskörning), blir till slut oljespädningen så stor att nivån går över max. Detta är inget volvounikt, det förekommer på alla märken med denna typ av partikelfilter. Vad mjukvaran anbelangar antar jag att man komemr att uppdatera den till att stänga avstängningsspjället (antar att även volvo har ett sådant på sina dieslar, även om jag inte vet hur de är konstruerade) om motorn skulle rusa.
Jag arbetar med ett annat bilmärke, och vi har exakt samma problem. Det står det inget i tidningarna om... Dock har vi fått vår släng av sleven när det gäller en del andra saker ;) Ingen är felfri!Sansa er lite, vissa av er beter er som treåringar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.