Nästa artikel
Varnar för "smutsig" HVO-diesel med palmolja
Nyheter

Varnar för "smutsig" HVO-diesel med palmolja

Publicerad 28 april 2020
HVO säljs in som ett förnybart drivmedel som sänker utsläppen i dieselbilar. Men nu varnar Gröna Bilister för att HVO-dieseln som säljs globalt kan innehålla palmolja med stor risk för skövling av regnskog.

De senaste åren har intresset för HVO-diesel eller så kallad HVO100 vuxit snabbt. Flera stora biltillverkare, som exempelvis Volvo, godkänner nu HVO som bränsle i nya dieselmotorer. Den som tankar HVO behöver se till att motorn är godkänd för bränslet – annars gäller inte bilens maskinskadeförsäkring.

Men baksidan med HVO-dieseln är att den i många fall kan innehålla palmolja och så kallad PFAD, som är en biprodukt vid raffinering av palmolja. Det medför stora risker för regnskogen i Sydostasien som ersätts av oljepalmsplantager. Biodrivmedel som tillverkas av palmolja beräknas av EU-kommissionen ha högre klimatpåverkan än vanlig, fossil diesel.

Hos tillverkaren Neste utgjorde palmolja 21 procent av råvarubasen förra året och de vill inte avslöja ursprungsländerna, enligt Gröna Bilisters granskning. Preem använder ingen palmolja eller PFAD men köper in bränsle av Neste och säljer den vidare. Den ska dock enligt uppgift vara fri från palmolja. ST1 ska börja tillverka HVO om två år som eventuellt kan innehålla palmolja.

Fördubbling på 15 år

Produktionsvolymen av palmolja har ökat nästan exponentiellt sedan 1970-talet och fördubblats sedan 2005, skriver Gröna Bilister. Palmoljan används främst eftersom den är en förhållandevis billig resurs. HVO som tillverkas av palmolja räknas formellt sett som hållbar trots riskerna för regnskogen.

– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Regeringen har valt att skjuta upp kravet på obligatorisk klimat- och ursprungsdeklaration av olika drivmedel på macken för att bilägarna lättare ska se vad som finns i bränslet och var innehållet kommer från. Nu ska kravet införas i oktober 2021.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vore betydligt bättre med en kontrollerad odling av oljepalmer då den kräver lite vatten och ger stor avkastning per odlingsareal. Så bättre att vi kräver palomljebaserad HVO. Men gröna biliste har väl även synpunkter på Svenska bönders tidigare skövling av skogar för att fylla Skåne med Ryps fält.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-28 16:31
1

Intressant med den som bestämt sig för att tycka någonting och håller fast vid det utan att förstå. Exempelvis någon som förstått att palmolja inte är bra, men inte förstår helheten om det, och till och med motarbetar andra frågor, men stora hårda ord för sin ståndpunkt är alltid aktuellt. Kompis med Trump?

#3 • Uppdaterat: 2020-04-28 19:31
Eric H

När jag ser "Gröna Bilister" slutar jag läsa.
Detta är en liten lobbande organisation med hela 1500 medlemmar. Sannolikt är div "miljöorganisationer" kraftigt representerade och låtsas vara miljövänliga...
Vad GB egentligen gör är obekant men de används flitigt som "miljöexperter" i div media..

#4 • Uppdaterat: 2020-04-29 11:15
Styggavargen

Shogun, du har blivit som många andra... man tror att man inte bidrar till utsläppen. Vissa personer sitter med sin diesel motor igång för att få kyla på sommaren... och verkar tro att det är lugnt, för diesel släpper inte ut något!? Den typen av människor. Även om du hade haft en elbil så hade den genererat koldioxid utsläpp...
Men vet du vad, det är lugnt ... jag förlåter dig... det är kört när det kommer till utsläppen, det är jag 100% säker på. Det finns ingen vilja och kapitalismen sätter stopp för de förändringar som krävs.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-29 12:47
skarj

@intel, vad är det för studier du tänker på när du säger att palmoljan är hälsofarlig att äta? Nu menar jag relativt annat fett, jag tolkar dig tex så här, smör är inte hälsofarligt, palmolja är hälsofarligt. En förklaring är alltså på sin plats, om inte för alla så för mig, så jag hänger med på vad du menar.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-02 08:35
Speltok

Självklart skall vi konsumenter kunna köpa så bra HVO som möjligt, men det är INTE konsumenterna som skall påverka detta, det skall det samhälle som vi betalar skatt till sköta! Hur skall vi kunna påverka? Hota att köpa deras vanliga diesel istället? Då förlorar bara miljön.
Nu kan säkert någon snusförnuftig person påtala att vi kan byta till el/hybrid/cykel/lokaltrafik men det är inte rimligt av flera anledningar.
Vi har inhandlat våra fordon med samhällets goda minne, annars skulle det varit försäljningsstopp.
Under den tid när vi ställer om till en grönare trafik är Etanol och HVO viktiga för att detta skall kunna ske med folket och med så låg miljöpåverkan som möjligt. Om alla köpte elbil idag så skulle det ta måånga år att lösa tillgången, alltså så bör samhället hjälpa, inte straffa och skamma samt sluta ge bidrag till inköp av bilar som kostar >350-400kkr. Har man råd med en såpass dyr bil så behöver man inte miljöbidrag.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-28 14:32
milkylainen

Titeln är konfunderande. Blandar smutsigt bränsle med konstig deklaration. Inte samma sak. Det här är klart ett problem men detta finns överallt. Allt från H&Ms barnarbetare till vad det nu än må vara. Och hybrid och batterifolket ska inte tro att de kommer undan med något rent miljösamvete. Isåfall vill jag ha namnunderskrift på alla som grävt upp mineraler till batterier och motorer. Slavarbetare? Det menar du inte...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.