Nästa artikel
Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel
Nyheter

Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel

Publicerad 3 februari 2020
E85 börjar ersättas med HV0100 på allt fler stationer i landet men riskerar aldrig att försvinna helt då den finns kvar i landets drivmedelsdepåer för låginblandning i vanlig bensin (E5).
Med sjunkande omsättning börjar det bli svårt för landets drivmedelsbolag att hålla igång försäljningen av E85. OKQ8 och Circle K har som mål att bibehålla en E85-station på varje ort.

Den låga efterfrågan på E85 har fått landets mackkedjor att tänka om. I dag är efterfrågan större på HVO-diesel, som har ökat kraftigt för personbilar senaste tiden. Efterfrågan ökar i hela landet men utbyggnaden av HVO100 har varit störst i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi byter E85 mot HVO100 på många stationer men strävar alltid efter att ha E85 lättillgängligt för våra kunder och på minst en station per ort, säger Maria Philipson, kommunikationsansvarig på Circle K i Sverige. 

Drivmedelsbolagen är väldigt beroende av att det kommer ut nya bilar på marknaden. Under förra året såldes bara 774 nya etanolbilar och merparten var Fords suvmodell Kuga som nu är ensam etanolbil på svenska nybilsmarknaden. Att ägare till begagnade E85-bilar väljer att tanka bensin gör efterfrågan ännu mindre.

– Volymerna har gått ner över lång tid vilket gör det problematiskt för oss att få en effektivitet på våra stationer. Vi har en väldigt låg försäljning samtidigt som vi har haft E85 på hela stationsnätverket, säger Erik Stenströmer Moglia, bränslechef på OKQ8 Retail.

Läs också: Efter etanolhaveriet – nu hoppas Ford på en andra chans

Kan ge problem på vintern

Den låga omsättningen på E85 kan orsaka problem mellan sommar- och vinterkvalitet då andelen bensin höjs till 25 procent under vintern för att undvika kallstartsproblem. Vid för låg omsättning hinner inte sommaretanolen bytas ut naturligt innan vintern slår till. Ett scenario som kan innebära att etanolen får transporteras tillbaka och blandas om i depån. 

– Är en produkt orörd under väldigt lång tid finns också en risk att vi får vattenutfällning eftersom etanolen har lättare att dra åt sig vatten än bensin. Hittills har vi inte haft några problem utan upplever E85 som en väldigt stabil produkt, säger Erik Stenströmer Moglia.

Förutom HVO100 satsar OKQ8 på sin egen så kallade "premiumdiesel" med additiv för rengöring och korrosionsskydd samt en garanti på minst 40 procent förnybart i produkten. 

– Utöver det har vi alltid två bensinkvaliteter vilket blir väldigt viktigt om vi satsar på låginblandad E5 och E10 i framtiden. Vi vill kunna erbjuda marknaden minst två bensinprodukter eftersom inte alla kan tanka E10, särskilt inte bilister med äldre bilar, säger Erik Stenströmer Moglia och syftar på de plaster och material som kan spricka. 

– Bensin och etanol kan samverka och göra så att vissa plaster mjuknar upp eller spricker. En del av våra stationer har plastade ståltankar för att undvika korrosion och klarar helt enkelt inte av E10. 

OKQ8 har i dag 93 stationer där HVO100 har ersatt E85 och erbjuder fortfarande E85 på 500 stationer, inräknat samarbetet med Tanka. Målsättningen är att bibehålla en station med E85 på varje ort.

– Vi kan ha ett bra och lätttillgängligt nätverk av både HVO100 och E85 men i dag kör många på diesel och för oss handlar det om att få ut mesta möjliga ur den infrastruktur vi har. Jag är övertygad om att E85 kommer att finnas kvar, en infrastruktur som vi har investerat väldigt mycket i.

Försäljningen måste öka

Inom kort kommer OKQ8 ha 100 HVO-mackar i landet. Pumputrymmet som tas i anspråk är E85 vars tankar istället fylls med förnybar diesel.

– En förutsättning är att försäljningen kommer i gång, annars kommer det inte vara hållbart för oss att ha kvar etanolbränslet. Oavsett hur mycket vi vill finns det ingen logik i att fortsätta, utan då måste vi hitta andra förnybara alternativ som gör mer nytta, avslutar Erik Stenströmer Moglia.

Till årsskiftet vet vi om EU förlänger Sveriges skatteundantag på E85. Kan biodrivmedlet prissättas strax under bensinpriset finns det goda chanser för etanolen att leva vidare. I en rapport spår OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) att etanolpriset sjunker med åtta procent fram till 2027. Anledningen är god tillgång på råvaror för etanolproduktion.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.