Trängselskatten i både Stockholm och Göteborg har gjort att trafiken minskar rejält, skriver Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en artikel.
Sedan trängselskatten i Stockholm infördes 2006 har trafiken minskat med 20 procent. Det är framför allt antalet privatbilar som minskat.
Men när trängselskatten höjdes 2016 hade det inte alls lika stor effekt på trafikvolymen som införandet av trängselskatten tio år tidigare.
– De som påverkas ekonomiskt av trängselskatten hade redan valt andra sätt att resa medan de som inte är så priskänsliga fortsatte att köra som vanligt, säger Maria Börjesson, professor i transportekonomi på VTI.
Väljarstödet för trängselskatten har ökat genom åren, men 2016 minskade det för första gången i Stockholm – alltså samtidigt som trängselskatten höjdes. Nu har trängselskatten i Stockholm höjts ytterligare en gång, och den tas ut på fler dagar, men om trafiken inte minskar vill VTI varna för att höja trängselskatten ytterligare eftersom det kan minska bilförarnas förtroende för systemet.
– Vi höjer ett varnade finger för det här. En höjning minskar inte trafiken men stödet för trängselskatten riskerar att ytterligare erodera. Risken finns att man hamnar i samma läge som Göteborg där trängselskatter är en mer kontroversiell fråga och många människor är negativa, säger Maria Börjesson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan inte bara fortsätta att höja trängselskatt hela tiden och tro att ju mer den höjs desto mer bilar försvinner hela tiden.
Allt beror väl på dels om de som kör där antingen kan och vill åka kollektivt, om de har råd med mer skatt och om det finns en alternativ rutt som inte innebär för mycket extra tid och bekymmer.
Om jag ska åka från söder till norr och ska förbi Stockholm så kan jag alltid se till att GPS'en undviken att åka genom Stockholm, men ska man in i Stockholm varje dag, ja då spelar det nog ingen roll om skatten höjs, man måste köra där ändå.
Höj bara höj och förbjud alla fossildrivna bilar förutom nyttotransporter.
Då slipper resten av Sverige lida av generella beslut baserade på trafiken i Stockholm
Att påstå att det finns ett folkligt stöd för trängselskatten är ju att blåljuga. I Stockholm hade man en "omröstning" där vissa medborgare fick tycka till och där medborgare i röda eller rödgröna kommuner inte fick rösta om trängselskatten i samband utvärdering av trängselskatts -försöket efter ett år. I de röda och rödgröna kommunerna som inte fick ha en riktig folkomröstning utan där de röda och rödgröna kommunerna röstade åt alla sina medborgare utan att folkligt förankra det hela, röstade givetvis likt sitt/sina partier, dvs FÖR trängselskatten. En av dessa kommuner var Huddinge.
Man värderade även Lidingöbornas och innerstadsbornas "röster" högre är närförorternas. Så huruvida det finns ett folkligt stöd eller inte kan verkligen diskuteras.
VTI är dock på rätt spår, de som faktiskt och mot förmodan ändå vill ha ockerbeskattning på en väg som redan är finansierad 10 ggr av skattekollektivet, kommer troligen bli färre och färre om man fortsätter höja trängselskatten.
Folkvalda politiker kanske skall föreslå en rättvis omröstning om trängselskattens vara eller ickevara både i Göteborg och Stockholm så får de se vad opinionen och folket i Storstockholm och Göteborg tycker.
Politikerna borde begripa att folk kör på grund av att man har ett behov av att förflytta sig. Ett behov av individuellt resande har funnits ända sedan vi lämnade grottåldern. Och andelen "onödiga" förflyttningar tror jag är väldigt små. Så dyrt som det ändå är att köra bil (även utan trängselskatter) blir mängden okynneskörning liten.
Dessutom måste politiker förstå att alla kan inte bara cykla, åka kollektivt eller gå.
Uffeeh: Fast behovet att förflytta sig är ju kanske det folk behöver tänka om kring....är det ett reellt behov, eller ett skapat behov? Jag skulle ju gissa att minst 2/3-delar av de som arbetar innanför tullarna sitter på kontor, och att minst 2/3-delar av dessa skulle kunna arbeta hemifrån minst 2/3-delar av sin tid med dagens teknik. Så visst fasiken skulle betydligt färre ha behovet att köra om de tänkte efter lite, sen behöver det omtänket såklart inte bara ske på individnivå utan företagsledningsnivå. Och ser man effektivitets och ekonomiskt finns det studier som visar på klart ökad effektivitet samt mindre frånvaro vid delvis hemarbete.
Henrik M: Världen är så mycket mera än Stockholm innanför tullarna och ensamma kontorsjobb. Det är farligt att generalisera utgående från ens egna lilla värld.
Människan har alltid haft ett behov av att vara social och träffa andra. Även i arbetslivet.
Uffeeh: Jag skrev inte att folk skulle jobba helt hemifrån, utan delvis.......självklart behöver man interagera med andra människor även i arbetslivet. Men väldigt mycket går att göra hemifrån för de som har kontorsjobb. Märk väl, samma där, jag skrev inte att alla som jobbar i städen kan göra detta. Så beskyll mig inte för att generalisera, väldigt fult att lägga ord i andras mun! Jag bor själv inte i Sthlm utan i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag jobbar hemifrån 2 dagar i veckan ungefär, och ska man se produktivitetsmässigt får jag minst 20-30% mer gjort när jag jobbar hemifrån än när jag är på kontoret.
Javisst kan man åka kollektivt i stället föra att åka bil. Men även utan trängselskatt går det väldigt mycket fortare att åka bil än att åka kollektivt. Mitt i rusningstid tog det mig, före införande av trängselkskatt, 20-25 minuter till jobbet med bil och 50-60 minuter med buss. Jag både bor och jobbar innanför Göteborgs stadsgräns. Dessutom om jag behöver stanna till och handla mat på vägen hem, så är den extra transporttiden med bil 3 minuter, med buss blir det minst 30 minuter extra. Så, val av transportsätt beror på hur man värderar sin tid.
Att ytterligare höjning av trängselskatt inte väntas ledan till någon mer minskning av trafiken är ju enbart ett incitament för kommunpolitikerna att höja trängselskatten, för politikernas syftet har aldrig varit att minska trängseln, utan de vill bara ha in mer skatt.
Syftet med det här var att minska trafiken! Syfte = uppnått. Den nya höjningen har gjort mig emot systemet precis som det står i artikeln.
Om trängselskatten användes för att minska trängseln så skulle väl ingen gny.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.