Nästa artikel
Varannan kör för fort på 40-vägar
Nyheter

Varannan kör för fort på 40-vägar

Publicerad 3 maj 2017
40 kilometer i timmen är den svåraste hastigheten att hålla i tätort. 47 procent av bilisterna kör för fort där dessa skyltar sitter.
Den föreslås bli ny bashastighet i stan, men regelefterlevnaden för 40 kilometer i timmen är låg, enligt en ny undersökning.
I den uppdaterade nollvisionen som presenterades i höstas föreslogs bland annat att 40 kilometer i timmen skulle bli den nya bashastigheten i tätort, istället för nuvarande 50. Men enligt en analys som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort är 40-sträckorna de som har sämst hastighetsefterlevnad.

Endast 53 procent höll hastigheten på 40-vägarna när VTI gjorde sina mätningar i september 2016 tillsammans med NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. På 50-vägarna höll 68 procent rätt hastighet, på 60-vägarna körde 72 procent laglydigt och på 70-vägarna följde 78 procent av bilisterna hastighetsbegränsningen. Sammanlagt genomfördes mätningar på 23 orter i Sverige.
 
Diskutera: Tror du att fler kommer att köra laglydigt om 50 sänks till 40 i tätort?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bilister är snabba att hacka på fotgängare, cyklister och mopedister som inte följer lagar och regler, men när de själva inte lever som de lär så är det oftast fel på lagarna och reglerna.

Vilket kommer att visa sig i följande kommentarer... ;-)

#2 • Uppdaterat: 2017-05-03 12:53
hultarn

Det förvånar mig inte. Jag kör varje dag på 40-vägar där det känns helt vansinnigt med bara 40. Inte en bil, inga cyklister eller gående, inga utfarter. Men 40.
Inte konstigt att folk kör fortare. Olagligt? Javisst! Ologiskt? Definitivt.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:01
Hackenbush

Håller med hultarn, ofta känns inte vissa hastighetsbegränsningar befogade på en del vägsträckor och att då efterleva dem blir svårt, speciellt när man hamnar bakom någon vid 40km/h sträcka som vill vara säker på att inte köra för fort och då håller 30km/h för att vara riktigt säker. Det blir långa köer och mycket irritation.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:02
adzam

Dagens bilister bryter mot alla regler så varför skulle dom inte köra fortare..

#5 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:07
Mattse

78 procent laglydiga på 70-vägarna!!?? Tjenare! Lägg ut ett gäng gummislangar på Essingeleden så ska ni se att den siffran närmar sig 0 procent. Men där finns ingen polis, fartkamera eller eget samvete så långt ögat når.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:20
Dsign

Tycker det är lustigt att så många håller 40-gränsen. Kan vara befogat på några få ställen men absolut inte överallt. Råkar det dessutom stå en fartkamera inom gränsen kör de allra flesta helst under 40 efter mätaren vilket i verklig hastighet blir 30-35 km/t.
Då är risken uppenbar att bli omkörd av en permobil.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-03 13:30
hultarn

Prestigelös: du missade tydligen poängen i min kommentar. Det handlar om att fartgränserna ska upplevas vettiga och relevanta. På 90-talet var ambitionen att fartgränser skulle vara få och tydliga, allt för att undvika förvirring. Idag gör man tvärtom. Förvirringen är stor, "är det 60. 70,80 eller 90 här?" Man höjer farten trots skymd sikt, sänker den där det känns omotiverat. Man till och med planterar träd mitt i vägen på en 80-väg, vad är det för nollvision? Att jag kör 50 på en tom 40-väg ursäktar inte på något sätt att cyklister cyklar utan ljus, på trottoarer och med mobilen i handen.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-03 16:19
Axelman

Jag upplever omskyltningen som bitvis ologisk och ogenomtänkt. Ett exempel. Riksvägsavfarten för att åka mot mitt villaområde var förr skyltat 50. Hundra meter efter skylten är det en mycket tvär 90°-kurva som dessutom saknar varning. Man bör helst hålla under 30 om man har innerkurva och då talar vi sommarväg. Krypkörning rekommenderas på vintern. Vid omskyltningen skyltade man om till 60! Horribelt! Här om någonstans skulle 40-skylten göra rätt för sig. Kunde man bomma denna självklarhet förvånas jag inte av all annan galen skyltning. Jag förespråkar inte fortkörning. Men man tappar respekten för skyltarna när hastigheten förefaller godtyckligt och omotiverat hanterat.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-03 17:50
Ingemar Bohman

Från 50 till 40-vägar är vansinnigt i miljösynpunkt!
Övervägande bilpark får nu växla ner med följ av högre varvtal
med resultat av mer avgaser!
Inte bara det nu blir det mer och mer övergångsställen för cyklar
där bilar måste stanna för 70 kg skall passera sedan skall alla fordon accelerera upp farten igen
Resultat mer avgaser!
Ps;hultanar. Förvirringen med täta hastighets skyltar är väl få in böters pengar till alla dessa förvirrande skyltar eller???

#a • Uppdaterat: 2017-05-03 18:05
CEAT

En bashastighet på 40 km/h ligger verkligen mellan 2 växlar och får man enbart köra i 40 i ett fordon som både är säkrare än någonsin och kan transportera en i över 200 km/h så är det sjukt orimligt! Man cyklar fan fortare. Styr upp så människor inte behöver korsa vägar istället. Bygg broar och tunnlar för gångtrafiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.