Nästa artikel
Var tredje kör med farligt däcktryck
Nyheter

Var tredje kör med farligt däcktryck

Publicerad 5 oktober 2012 (uppdaterad 8 oktober 2012)
32 procent av de svenska bilisterna kör med så lågt däcktryck att det är farligt, visar en ny undersökning från däcktillverkaren Michelin.

Michelin har kontrollerat 499 bilar runt om i landet under en tiodagarsperiod i augusti, och konstaterar att svenska bilister slarvar med lufttrycket i däcken. Så många som en av tre hade ett däcktryck som var så lågt att det innebär en ökad risk vattenplaning. Räknar man med att urvalet är representativt så innebär det att 1,4 miljoner av Sveriges 4,4 miljoner bilar har för lågt däcktryck.

– Vid 0,5 bar under det rekommenderade trycket har bilens prestanda förändrats och risken för vattenplaning startar redan vid 70 km/h istället för 90 km/h. Dessutom är ett för lågt lufttryck i däcket den vanligaste bakomliggande orsaken till punkteringar, säger Lennart Lomaeus, nordisk miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin.

Lågt däcktryckt ställer, förutom att vara en trafikfara, även till med andra problem för föraren. Om trycket är en bar för lågt ökar bilens bränsleförbrukning, och därmed också utsläpp, med sex procent. Samtidigt minskar också däckets livslängd med 25 procent vid 0,5 bar för lite.

Michelin passade även på att kontrollera mönsterdjupet vid kontrollerna. Det visade sig att nästan en av tio körde med ett mönsterdjup på under tre millimeter. Dessutom körde en av elva med vinterdäck, trots att det var mitt i sommaren.

Diskutera: Hur ser du på att förare kör med för lågt däcktryck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-05 16:17
dogdex

Jag ser ofta bilar med för lågt luftryck när man är ute och åker men det är väl en yrkessjukdom när man har jobbat med däck och bilar i många år så ser man kanske bättre när ett däck går ner mer än det andra när man åker bakom och det blir ju svårt att köra rakt för bilen svajar ganska lätt med när man har fel tryck.Man ser mycket dåliga däck på parkeringsplatser.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-05 22:31
Per_K

Däcktrycksvarnare kanske skulle minska detta problem. Det finns även sådana som kan skruvas på ventilen, istället för ventilhatten

#3 • Uppdaterat: 2012-10-05 22:37
Tsaren

Tyvärr finns det vissa däckhandlare som lurar på folk dubbfria vinterdäck och kallar det året runt-däck.
Sedan skulle det inte skada om många bilägare var mer pålästa om däck.
Folk sparar hellre pengar än sina liv.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-07 11:36
Roy J

Dogdex, ser du verkligen att det är lite luft i däcken på en stillastående bil? Jag tvivlar.
En del däcksprofiler, i synnerhet i kombination med vissa fälgar, kan se låga ut med utåtsvällande sidor. Jag hade anledning att kolla saken vid flera tillfällen för ett antal år sen. Inte förrän trycket var nere under 1 bar gick det att se.
Däremot kan man ofta se det på en bils beteende. Och det är förvånande att somliga förare inte känner hur illa det är fastän trycket är rejält lågt.

Undersökningsresultatet förvånar mig faktiskt. Kan det ha något att göra med alla automatstationer som inte erbjuder någonting alls förutom bensin?
Själv ligger jag nog oftast lite över rekommendationen.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-07 12:21
Hackenbush

Roy, jag körde efter en inte så ung kvinna för längesen och hon märkte inte att något var fel med bilen trots att det stod ett stort rökmoln efter bilen. Den kokade nog tror jag. Jag blinkade och tutade och andra bilister gjorde det med men hon körde bara vidare. Detta var förstås ett extremfall men det är nog så att en del har inte koll på vare sig det ena eller andra när det är ute och kör och detta kan ju förstås bero på att de inte kör bil så ofta.
Att ha för högt lufttryck är inte heller så bra för då slits mitt-delen av däcket mer än övriga slitbanan och man får byta däck trots att yttersidorna har gott mönster kvar.
Med för lågt lufttryck så blir bilen "slirig" och det är ju riktigt jobbigt att köra med så jag fattar inte att en del inte märker det.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-07 14:15
LC4ever

Sedan har vi de som fortfarande tror på myten om att en sliten mittsträng på däcket beror på högt däckstryck. Snarare tvärt om.
Om man i ett modernt låprofilsdäck har för LITE luft så upphettas gummit på mitten och blir mjukt. Mjukt gummi slits snabbare. Därav en sliten mittsträng.
Om man skall få slitage på mitten pga högt lufttryck måste man ha i extremt mycket, och det tror jag ingen har.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-07 14:17
LC4ever

Bättre lite för mycket än lite för lite lufttryck.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-07 17:51
Roger Skagerström

Som jag fattat det - om man har för lite tryck och åker mycket motorväg så slits det i mitten pga att däcket expanderar där (centrifugalkraft, "ballooning"). Åker man mest i stan slits däcket mer på yttersidorna eftersom sidostommarna gör att det blir högre marktryck där än i mitten.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-08 19:00
S-E S

Att det ser ut att vara för lite luft i däcken kan även bero på att underlaget inte är jämnt. Kör upp halva däcket på en trottoarkant så förstår du vad jag menar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.