Sedan 2005 genomför polisen årliga insatsveckor med fokus på däck. Insatsen äger rum i slutet av augusti och början september och sker i samarbete med Trafikverket, NTF, Bilprovningen och Däckbranschens Informationsråd.
Resultatet från fjolårets ”däckrazzior” i sex län visar att tre av tio bilar har minst ett däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup. Minsta lagliga mönsterdjup på sommardäck är 1,6 mm, men Trafikverket rekommenderar minst 3 mm mönsterdjup. När mönsterdjupet slits under 3 mm minskar greppet snabbt på vått väglag och risken för vattenplaning ökar.
Om resultatet ses som representativt för hela Sverige innebär det att 1,3 miljoner bilar rullar på minst ett slitet däck, enligt Trafikverkets bedömning.
– Även om mönsterdjupet fortfarande är lagligt måste man med slitna däck ta det extra försiktigt när det är vått på vägen. Tyvärr visar mätningarna vid däckrazziorna att de flesta som har slitna däck på bilen inte vet om detta och vet då heller inte att de behöver sänka farten extra mycket när det regnar, säger Mats Carlsson vid NTF.
Mätningarna visar också att 3,5 procent av de undersökta bilarna hade minst ett däck med olagligt mönsterdjup. Andelen var högre på äldre än nyare bilar, men den lägsta sedan mätningarna startade. 3,9 procent av bilarna skodda med vinterdäck.
Bland bilisterna som fick sina bilar granskade svarade nästan två av tre att de inte kontrollerat däckens lufttryck den senaste månaden eller inte visste när det gjordes senast. På var sjunde bil uppmättes en skillnad i lufttryck på samma axel på 0,5 bar eller mer, vilket kan göra bilen instabil och försvåra kraftiga undanmanövrar.
Polisen genomför nya däckrazzior under vecka 31 och 32 i år.
Diskutera: Vad tycker du om svenskarnas däck?
* På sommaren är minsta lagliga mönsterdjup 1,6 mm.
* När det gäller vinterdäck krävs minst 3 mm mönsterdjup.
* Trafikverket rekommenderar minst 3 mm mönsterdjup på sommardäck och 5 mm på vinterdäck.
* Mönsterdjup kan till exempel kontrolleras med en femkrona. Avståndet mellan myntets kant och överdelen på siffran fem är 3 mm.
Källa: Däckrazzia
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Moderna bilar varnar om däcktrycket blir för lågt, och vissa kan även tala om hur högt trycket är. Men när kommer vi att kunna se mönsterdjupet i bilens instrumentet och varnas för lågt mönsterdjup?
Man kan tycka det enkelt att kontrollera mönsterdjupet själv men bevisligen gör inte folk det. Eller så är det så att många inte vill veta sanningen och blundar hellre för att slippa ta utgifter för nya däck.
Utan att vara ett dugg påläst i ämnet så dristar jag mig ändå till att fråga om det inte är skillnader i lufttryck mellan däcken som många däckövervakningssystem mäter - alltså inte att däcken i sig håller rätt tryck....
Och SÅ vanligt är det nog inte med däckövervakningssystem idag även om det finns som tillval till en hel del modeller.
Jo det är skillnaden mellan däcken de enklare systemen mäter. De kan alltså varna om det t ex blir punka på ett däck. Systemet fungerar rätt enkelt genom att jämföra hastigheten mellan hjulen via antisladd-sensorerna, som påverkas av att radien och därmed rotationshastigheten på ett däck med avvikande luftmängd sänks. De mer avancerade systemen som visar lufttrycket i respektive däck har en givare på fälgen som registrerar lufttrycket.
OK - det var nog ungefär som jag hade läst nån gång och med det enklare systemet så lär det inte vara speciellt bra precision kan jag gissa.
I så fall har jag aldrig ägt någon "modern bil" då jag har svårt att tänka mig att mina bilar talar om ifall däcktrycket sjunker i något däck!?
Såg att en 540 ifrån -99 hade ett system som höll koll på däcktrycket men det var säkert inte standard då och är det inte heller idag på särskilt många bilar.
Kan ju dock tycka att det borde vara standard på alla bilar då det ju är viktigt med rätt tryck i däcken.
Här. Står det om systemet som Thommys, skriver om.
http://www.niradynamics.se/scripts/resource.php?id=39
Min Golf-10 har däcktryckskontroll som "informerar och varnar föraren om ringtrycket skulle förändras, vilket skulle kunna tyda på en punktering", och det ingick i standardutrustningen.
PREVIA, ja det står att det finns i över 1 miljon fordon. Men bara Audi nämns. Morton har det också i sin Golf. Allt handlar ju i stort sätt bara om mjukvara, vilket är bra i förhållande till nyttan kontra kostnad. Jag trodde nästan att biltillverkarna själva utvecklade/programmerade in detta i sina fordonsdatasystem. Jag har det i varje fall i min B-klass och min bror i en Mercedes 2010. Min far i sin BMW 2011.
Det är väl bra att polisen ska kolla däcken extra noga i kontroller vecka 31 och 32, synd bara att det är vecka 35 nu........
Sen skulle jag vilja se däckskontroller på vintern, är det någon som varit med om det? Jag har då aldrig blivit stoppad på vintern för kontroll av däck. Man undrar ju om det beror på att polisen inte tycker det är så mysigt med kontroller på vintern?
Generellt sett har nog svensken ganska dålig koll på däcken.
Det är bara att gå ut på valfri parkering och kolla så ser man att många har för lite luft och dåligt mönsterdjup i sina däck, en hel del har också fallit för åldersstrecket och är stenhårda.
Sen kan jag inte förstå dessa som köper lågprisdäck typ Linglong som de sen sätter på 17-18" fälgar, är fälgarna verkligen viktigare än däcken?
Är det en fråga om pris så gå ner två fälgstorlekar och köp välrenommerade märken istället, har kört bilar med "Kinadäck" och kommer aldrig att köpa sådana själv.
Även om man vill spara någon krona på utgifter till bilen så är väl bromsar och däck det mest korkade att spara in på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.