En undersökning, gjord av Motormännen och Sveriges Motorcyklister, visar att 24 procent av fordonsförarna inte använder blinkers. Värst är det bland MC-förarna.
Undersökningen består av drygt 12 000 observationer av frivilliga från Motormännen och Sveriges Motorcyklister. Resultatet visar tydliga regionala skillnader, bäst på att blinka är man i Helsingborg och sämst i Karlstad. Män är något sämre än kvinnor på att använda blinkers och yrkesförare är bättre än genomsnittet.
– Det är väldigt tråkigt att så många låter bli att använda blinkers när de är ute i trafiken. Om fler visade sina intentioner i tid genom att använda blinkers skulle ett bättre flyt skapas i trafiken, framkomligheten skulle förbättras och flera onödiga olyckor och tillbud skulle kunna undvikas, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Sämst på att använda blinkers tycks MC-förarna vara, hela 36 procent lät bli att blinka enligt undersökningen.
– Vi från SMC är mycket missnöjda med resultatet. Det är anmärkningsvärt att det är så många som var tredje motorcyklist som inte använder blinkersen. Vi som kör tvåhjuling vet ju hur utsatta vi är på vägarna, att då slarva själva med en så banal sak som blinkers är inte ok, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister.
Plats Blinkar Blinkar ej
Kalmar 87% 13%
Karlstad 42% 58%
Gotland 80% 20%
Malmö 77% 23%
Falköping 54% 46%
Göteborg 71% 29%
Hässleholm 78% 22%
Norrköping 89% 11%
Helsingborg 95% 5%
Umeå 89% 11%
Stockholm 74% 26%
Jönköping 83% 17%
Borlänge 79% 21%
Sundsvall 77% 23%
Östersund 91% 9%
Totalt: 76% 24%
Diskutera: Hur ska blinkersanvändandet ökas?
– Det är väldigt tråkigt att så många låter bli att använda blinkers när de är ute i trafiken. Om fler visade sina intentioner i tid genom att använda blinkers skulle ett bättre flyt skapas i trafiken, framkomligheten skulle förbättras och flera onödiga olyckor och tillbud skulle kunna undvikas, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Sämst på att använda blinkers tycks MC-förarna vara, hela 36 procent lät bli att blinka enligt undersökningen.
– Vi från SMC är mycket missnöjda med resultatet. Det är anmärkningsvärt att det är så många som var tredje motorcyklist som inte använder blinkersen. Vi som kör tvåhjuling vet ju hur utsatta vi är på vägarna, att då slarva själva med en så banal sak som blinkers är inte ok, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister.
Plats Blinkar Blinkar ej
Kalmar 87% 13%
Karlstad 42% 58%
Gotland 80% 20%
Malmö 77% 23%
Falköping 54% 46%
Göteborg 71% 29%
Hässleholm 78% 22%
Norrköping 89% 11%
Helsingborg 95% 5%
Umeå 89% 11%
Stockholm 74% 26%
Jönköping 83% 17%
Borlänge 79% 21%
Sundsvall 77% 23%
Östersund 91% 9%
Totalt: 76% 24%
Diskutera: Hur ska blinkersanvändandet ökas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Drygare böter och ett krav på att gå en lektion om detta på bilskola. Bekostas av den som ertappas.
Drar man sedan från alla de som blinkar fel i rondeller, så är vi nere på 50%....
Hur svårt kan det vara att peta till blinkersspaken, och vid rätt tillfälle?
Många tänker bara på sig själva och då blir det så här. Sen så är risken att åka på böter i praktiken noll då polisen inte orkar bry sig. Att ta nån stackare som kör fem kilometer för fort på en öde landsväg är viktigare.
Avskyr dessa individer vilka i väldigt stor utsträckning är urusla på allt annat också. Får en signal eller ett helljus-blink av mig...
Om polisen börjar dagen med en timme vid en rondell, och skriver böter där, så har de soppapengar för hela dagen. Ja, hela veckan faktiskt.
Tänk så mycket nytta de kan göra när de sedan kör runt på vägarna!
Ett sätt att öka användet är att biltillverkarna designar blinkersen lika tilltalande som alla häftiga DRL-LED-ljus som alla bara måste ha och betalar dyrt för bara för at de ser coola ut.
Skulle blinkersen vara coolt utformad skulle fler kanske använda den.
Varför blanda in polisen, det var väl många år sedan man uppfattade att polisen tillförde något när det gäller kontroll av medborgarnas uppfyllande av att följa lagar och regler. Jag är inte så säker på att om man tog bort våra poliser så skulle skillnaden vara nära obefintlig i minskad brottslighet.
Det har blivit en käpphäst för mig. Jag tror jag måste gå i terapi för att bli av med mina mordiska tankar när det gäller "ej blinkare".
Jag skall ju rakt fram i cirkulationsplatsen, varför skall jag då slita på min blinkers tycks de flesta tänka, eller det rör väl ingen vart jag skall, det är min ensak? Problemet med cirkulationsplatser är också så att för få vet hur de skall blinka, därför blir det som det blir, endast stor oreda. Därutöver finns de som aldrig använder blinkers, troligen p.gr.a. lättja, eller de som gör tecken samtidigt som de svänger. Vilket som är värst vet jag inte, det är nog lika illa.
Äntligen någon som tar upp detta problem!
Utan att ta sig för bröstet så blinkar jag allltid!
I rondeller går det också bra men måste utföras med omdöme.
Vissa blinkar precis innan de svänger, som om de skulle påminna sig om att, hoppsan! nu måste jag svänga. Viktigt att visa var du är på väg en bra bit innan du utför gärningen. Problemet handlar om omtanke, hänsyn koncentration och självbevarelseinstinkt!
Det vore nog en briljant ide om TV på kanal 1,2,4och ett par till, kunde ägna några minuterdagligen till att klargöra trafikregler i.st.f alla "skitprogram" som körs !
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.